SharePoint
נייד 0524794961
דוא”ל לחצו לשליחת מייל
קורות חיים

השכלה אקדמית

התואר

חוג/מחלקה/פקולטה

מוסד אקדמי

שנת קבלת תואר

Ph.D.    (דוקטור)

הפקולטה למדעים והוראתם

אוניברסיטת חיפה

2005

M.Sc.  (מוסמך במדעים)

פיזיקה   (בהצטיינות)

האוניברסיטה העברית בירושלים

1985

  (בוגר במדעים)B.Sc.

פיזיקה  ומתמטיקה

האוניברסיטה העברית בירושלים

1980

תעודת הוראה

התמחות למורי מורים - ניהול אקדמי פדגוגי

מכון  מופ"ת

2007

מומחיות אקדמית


הוראה

במכללת אורנים

  • פרויקטים יצירתיים במדע וטכנולוגיה בשילוב מחשב - סמינריון שנה ד' 2 ש"ש
  • דידקטיקה של הוראת מדע וטכנולוגיה כימיה פיסיקה - בדרך בית היוצר שנה ב' 2 ש"ס
  • אסטרונומיה – כדור הארץ והיקום שנה ב' - ד' 2 ש"ש
  • מכניקה שנה ב' + ג' 2 ש"ס
  • גלים - אופטיקה - אקוסטיקה שנה ב' + ג' 2 ש"ס
  • טכנולוגיה של מבנים חומרים ואנרגיה שנה ב' + ג' 2 ש"ש
  • טבע ומדע - לראות ולשמוע שנה ג' 2 ש"ס
  • בית היוצר לגיל הרך (גננות) שנה ג' 2 ש"ס
  • ממציאים ומגלים במדע שנים ב' – ד' 2 ש"ס
  • פיתוח חשיבה מדעית שנים ב' – ד' 2 ש"ס
  • הדרכת פרויקטים אישיים ופינות חקירה מדעיות שנים א' - ד' 3 ש"ש
  • מדע בחיי יום יום – מושגי יסוד במדע שנה א' 2 ש"ס
  • מסע אל הלא נודע שנים ב' – ד' 2 ש"ס
  • אנרגיה שנים ב' – ד' 2 ש"ס
  • תפיסות שגויות שנים ב' – ד' 2 ש"ס
  • חום וטמפרטורה שנה ב' 2 ש"ס
  • השתלמות למידה באמצעות פרויקטים של עבודות חקר בפיזיקה למורי פיזיקה בגליל המערבי מורים לפיזיקה 4 ש"ש
  • אורנים - תואר שני M.Ed. בהוראת המדעים
    הוראת חקר במדעים באמצעות פרויקטים מוסמך 2 ש"ס

    הפקולטה למדעים והוראתם - אוניברסיטת חיפה - אורנים:
    • מבוא למדעים הפיזיקליים (לתלמידי מתמטיקה) שנה ב' 2 ש"ס
    • פיזיקה 2: גלים – אופטיקה – אקוסטיקה.
    • הרצאה + תרגיל + מעבדה (לתלמידי ביולוגיה) שנה א' 8 ש"ס
    הדרכת ילדים - בית הספר למחוננים, אורנים:
    ילדים מחוננים - כתות ו', ז', ח', ט' - פרויקטים מדעיים יצירתיים 2 ש"ש

    הוראת פיזיקה ורפואה בתעשייה– לתלמידי תיכון מצטיינים באורנים
    נערים ונערות מצטיינים בפיזיקה - מכתות י' - י"ב - פרויקטים מדעיים יצירתיים ומודלים עובדים – לאִבחון רפואי 5 ש"ש

  • מחוץ למכללה

    הוראה בחוג ללימודים רב תחומיים - אוניברסיטת חיפה:
    עקרון הפעולה המינימלית בפיזיקה - ופתרון בעיות מהחיים 2 ש"ס

    רשימת פרסומים

    נושאי תיזה

    עבודת הדוקטורט ( .Ph.D. / D.Sc) - בעברית ובאנגלית

    תיזת דוקטור ( Ph.D.):
     

    הַמְשָׂגָה והעברה (טרנספר) בהוראת מדעים על דרך STES בגישת הפרויקט. חיבור לשם קבלת התואר דוקטור לפילוסופיה, אוניברסיטת חיפה (2005).

     Conceptualization and Transfer in Science Education using a STES Oriented Project Approach. A Thesis submitted for the degree "Doctor of Philosophy", University of Haifa, 2005. 

     על הדוקטורט, בפורטל מסע של מכון מופ"ת למורי המורים: http://portal.macam.ac.il/ArticlePage.aspx?id=727

    עבודת תיזה למאסטר (.M.Sc. / M.A) - בעברית ובאנגלית

     תיזת מאסטר (M.Sc.):

    עבודת גמר מוסמך בפיזיקה עיונית (בהצטיינות): "פיענוּח ספקטרוּם של פלסמה חמה על ידי
    מודל התנגשותי קרינתי". האוניברסיטה העברית בירושלים, מכון רקח לפיזיקה, מאי 1985.

     Analysis of Hot Plasmas' Spectrum by Collisional Radiative Model.
    The Racah Institute of Physics, The Hebrew University of Jerusalem, 1985.

    ספרים - כתיבה או עריכה

     

     

    כהן עמוס (2001). טוב מעשה במחשבה תחילה: מדריך ללמידה באמצעות פרויקטים מדעיים
    יצירתיים. תל אביב: הוצאת כליל - מכון מופ"ת.

     

     http://shop.macam.ac.il/Product.asp?Pid=001411&Cat2Cat1ID=3&Cat2ID=8

     ברנסקי, יהודית; כהן, עמוס; נוימן, מיכל ורוט, יהודה (2004). תקשורת - היבטים מדעיים
    טכנולוגיים - יחידת לימוד משולבת מחשב +תקליטור מולטימדיה. תל אביב: מכון מופ"ת.

     http://shop.macam.ac.il/Product.asp?Pid=003141&Cat2Cat1ID=3&Cat2ID=10

    מאמרים

    כתבי עת מדעיים ומקצועיים או פרקים בספרים

    בכתבי עת מדעיים עם שיפוט:

       J. F. Wyart, C. Bauche-Arnoult, J. C. Gauthier, J. P. Geindre, P. Monier, M. Klapisch,
    A. Bar-Shalom, Amos Cohn (1986). Density - sensitive electric quadropole decays in Ni - like ions observed in laser-produced plasmas. Phys. Rev. A 34 (1) July 1986,
    pp. 701 - 704.

    M. Klapisch, A. Bar-Shalom, W. Goldstein, E. Meroz, Amos Cohn, M. Cohen (1988).
    The HUJI CODES for the computation of atomic processes in hot plasmas and evaluation of populations of energy levels. The Hebrew University of Jerusalem, Israel.

     

    • כהן, עמוס (1982). מדוע ללמוד פיזיקה, או מה אני אוהב במדע הטבע?
    • שדמות - במה לתנועה הקיבוצית. טבת תשמ"ב, ינואר 1982, גיליון פ', עמ' 70 - 72 .
    • כהן, עמוס (1987). הקשת בענן - ים של טיפות ואור. מדע, כרך ל"א חוברת 2. דצמבר 1987,
    • עמ' 74 - 79. ירושלים: מוסד ויצמן לפרסומים במדעי הטבע ובטכנולוגיה.
    • המאמר זכה לפרס לכתיבה מדעית פופולרית ע"ש פרופ' רפאל פרוינד. הפרס הוענק
    • ביום 12.6.1989 על-ידי משפחת פרוינד, האוניברסיטה העברית בירושלים - המחלקה לגיאולוגיה
    • ומוסד ויצמן לפרסומים במדעי הטבע ובטכנולוגיה - 'מדע' עיתון מדעי לכל.

    לחצו להורדת המאמר: קשת בענן: ים של טיפות ואור (PDF/13Mb)

     באתר סנונית, מלל בלבד:  http://www1.snunit.k12.il/heb_journals/mada/312074.html

    באתר ויקיפדיה - בערך 'קשת בענן' מופיעות שתי הפניות, למאמר של עמוס כהן וכן למצגת ביום עיון שערך עמוס כהן על הקשת בענן.

    כהן, עמוס (1988). פנימית של אופניים. על הקשר בין אלסטיות הפנימית בגלגל האופניים לבין הפסדי
    האנרגיה בנסיעה. ניתוח הכוחות והמאמצים הפועלים על הצמיג והפנימית בעת הנסיעה על אופניים.
    לדעת, כרך י"ח, חוברת מס' 3. עמ' 11 - 10. מרץ 1988.

    בהליכי כינוס

     בהליכי כינוס (בכנסים מקצועיים ומדעיים):

     M. Klapisch, Amos Cohn, A. Bar-Shalom (1986). Analysis of Spectrum of Co like
    Xe XXVIII by Collisional Radiative Model. In the conference: "Atomic Processes in hot Plasmas", Jerusalem, Israel.

    F. A. Abraham & A. Cohn (2003). The first man-made Rainbow color spectrum by
    Ramban (1194 - 1270). Israel Society for Vision and Eye Research - Annual Meeting

    הצגה בכנסים מדעיים

    Cohn, Amos (2005). Assessment of Conceptualization and Transfer in
    Project Approach - Based STES Education.
    In the Conference:
    Integrating Multiple Perspectives on Effective Learning Environments
    Earli - European Association for Research on Learning and Instruction
    11th Biennial Conference. Nicosia, Cyprus, August 23 – 27, 2005

       

     הרצאה בכנס בינלאומי לחקר תכנון לימודים בחיפה 22.10.2008
    כהן, עמוס (2008). הַמְשָׂגָה והעברה (טרנספר) בהוראת מדעים על דרך STES בגישת הפרויקט: התלמיד, המורה, תוכנית הלימודים וחשיבה יצירתית.
    הכנס השלישי לחקר תכנון לימודים – כיוונים עכשוויים בתכנון לימודים: מחקר ויישום.
    אוניברסיטת חיפה, הפקולטה לחינוך.

     http://storage.cet.ac.il/CetForums/Storage/MessageFiles/6766/27290/Forum27290M377288I0.doc

    פעילות מקצועית/חינוכית/אקדמית, פיתוח וייזום

  • 2005 - 2004 ייזום, עיצוב מדעי ודידקטי של מתקן הקשת בענן במוזיאון המדע בסינגפור, בשיתוף עם חברת יונתן הנדסה. מתקן הקשת בענן נחנך בנובמבר 2005 כחלק מאגף מתקני המים במוזיאון בסינגפור. The Singapore Science Centre: http://www.science.edu.sg/ssc/index.jsp בתוכו, האתר הממוקד:

     ATERWORKS - a fun, wet experience with water:  http://www.science.edu.sg/ssc/events.jsp?type=7&root=0&parent=0&cat=365 

  •   2007 הקמת שני מתקני חקר לקשת בענן בשני בתי ספר אזוריים בגליל המערבי: בית ספר קיבוצי ובית ספר ערבי

  • תפקידים אקדמיים במכללה/אוניברסיטה

    במכללת אורנים

    • 1992 - 2007 יוזם, מקים ומְרַכֵּז את סדנת בית - היוצר באורנים - סדנה לפיתוח למידה
    • וחקירה מדעית יצירתית.
    • 1995 - 1999 מְרַכֵּז המעבדה לפיזיקה ואחראי לקשר בין צוות הפיזיקה לספריית אורנים.
    • 2005 - הווה מְרַכֵּז פרויקט פיזיקה ורפואה בתעשייה - הוראת פיזיקה רפואית בין תחומית לתלמידים מצטיינים ומחוננים בכיתות י' - י"ב.

    מחוץ למכללה

    • 2006 - הווה ייעוץ מדעי והנחייה מיוחדת למרכז גנים מדעיים ביקנעם.
    • 2006 - הווה מנהל אקדמי - פדגוגי של המֶרְכָּז ללמידה דרך חקר בפיזיקה, בגליל המערבי.
    • המרכז מהווה שיתוף מיוחד של בתי ספר קיבוציים – מושביים – יהודיים – ערביים,
    • בסיוע קרן גלילאו ומשרד החינוך. 

    מרחב אישי

    "כי עוד אאמין באדם, גם ברוחו, רוח עז" (שאול טשרניחובסקי בשירו 'אני מאמין')
    אני מאמין באדם, גם ברוחו השואפת לצדק, לחופש, לְדַּעַת ולחיפוש האמת.
    אני מאמין באדם, גם ברוחו המבקשת לָדַעַת, לִלמוד, לִיצור; רוח אהבת החכמה והיצירה.
    אני מאמין בחברה הומניסטית, המגלה אמפטיה, אחריות ודאגה לכלל אזרחיה, לכלל ילדיה.
    אני מאמין בחינוך לערכים הומניסטיים המשולבים עם פיתוח החשיבה המדעית, פיתוח הסקרנות והחקר, פיתוח היצירתיות.
    אני מאמין גם בחברה השואפת להעניק לבנותיה ולבניה חינוך טוב, חופשי, מצמיח ומעודד חשיבה, חקירה ולימוד.
    אני מייחל למערכת חינוך המאפשרת לכל תלמיד לגלות את יכולותיו ולעצבן, לגלות את יפי הטבע אשר סביבנו ולהיות שותף מתוך אחריות קולקטיבית בעיצוב החיים על פני כדור הארץ.
    אני מייחל למערכת חינוך המאפשרת לכל תלמיד להתנסות בהצלחה, מדי שנה, בפרויקט של חקירה וגילוי בדרך 'בית היוצר'. אני מאמין בלמידה באמצעות פרויקטים יצירתיים במדע, בדרך 'בית היוצר'