טופס נייח

עבודה עם משרדי ממשלה

​מרכז ק.מ.ה פועל בשותפות עם משרדי ממשלה לקידום יוזמות חינוכיות, חברתיות וקהילתיות. אנו מתמקדים בפיתוח תוכניות חדשניות שמטרתן חיזוק חוסן אישי וקהילתי, טיפוח מנהיגות מקומית עיצוב מודלים ברי-קיימא להתפתחות אישית וקהילתית. ​

ייעוץ לרשויות מקומיות


טעימה מהתוכניות בשטח:​​

שם המענהחוסן מקומי: כלים, קשרים, קהילה
הכשרת בעלי תפקידים ברשות המקומית בתחום החוסן הקהילתי ​
אוכלוסיית היעד: בעלי תפקידים ברשויות מקומיות: מנהלי אגפים ומחלקות, עו"סים, עובדי מחלקת החינוך, עובדי מחלקות הנמצאים בקשר רציף עם תושבי הרשות  
שפות בהן ניתן המענה: עברית, ערבית 

תיאור המענה, מטרתו, אופן פעולתו

הכשרה קצרת טווח של 16 שעות, במהלכה עוברים בעלי התפקידים הכשרה, בסופה המשתתפים יוכלו למשל: להעריך קהילתיות ע"ס  מדדי קהילתיות, לבנות שותפויות פנים וחוץ ארגוניות, לחזק קהילה כחבורת משימה, למפות סוגי הון ולהשתמש בנכסים המקומיים לקידום חוסן, וליישם פרקטיקות נוספות הרלוונטיות לנושאים אלו.  

ההכשרה תקנה תפיסות, המשגות, ידע וכלים מתחום החוסן הקהילתי לבעלי תפקידים ברשויות מקומיות, באופן שיסייע להם לחזק שני מעגלי חוסן מרכזיים: 
1. מעגל פנימי - בעלי התפקידים והעובדים של הרשות - חוסן ארגוני. 
2. מעגל חיצוני - תושבים וקהילה - חיזוק החוסן של אלו איתם באים בעלי התפקידים במגע במהלך עבודתם (כגון פעילים חברתיים, מתנדבים, ילדים ובני נוער המשתתפים בפעילות בלתי פורמלית ועוד). 
המענה מבוסס על 22 שנות פעילות בתחום בינוי הקהילה ברשויות מקומיות במגזר הכפרי והעירוני.

הסביבה בה ניתן המענה ​ 
המענה ניתן ברשות עצמה, במיקום הנוח למשתתפים ובלבד שיתאים מבחינת התנאים להכשרה (מבנה סגור, אפשרות לסידור כיסאות במעגל, מסך ומקרן) 

משאבים נדרשים מהרשות המזמינה
זמינות של בעלי התפקידים הרלוונטיים להכשרה 

משך המענה 
4 מפגשים של 4 שעות אקדמיות, חלקם יכול להתבצע באופן מקוון 

א'. פירוט המענה:
המענה המוצע מעצים את התשתית הניהולית של הרשות המקומית ואת היכולת של עובדי הרשות לעבוד יחד ולחזק את החוסן של הרשות כארגון וכפועל יוצא את חוסנם של כלל תושבי הרשות. הפעולה מכוונת להגדלת מימדי הקהילתיות בין בעלי התפקידים ברשות, כלומר חיזוק ההון החברתי והגדלת כמות ואיכות הקשרים והיחסים בין בעלי התפקידים, מה שיסייע ליכולתם לעבוד יחד לטובת התושב, וכן הקניית ידע, כלים ומיומנויות בתחום חיזוק החוסן הקהילתי, אשר יבואו לידי ביטוי בקשר של בעלי התפקידים עם פעילים חברתיים, מתנדבים ותושבים. כך לדוגמא הכנסת מימדים המחזקים את החוסן הקהילתי כחלק אינהרנטי בבתכנון והוצאה לפועל של אירועי ציבור.

מעבר לאמור מעלה, המענה מוכוון לבניית סביבת חיים תומכת באופן רב מימדי בחוסן ובריאות נפשית ופיזית. רב-מימדיות מהווה חלק חשוב במודל העבודה של מרכז ק.מ.ה – אורנים, והיא מתייחסת לאופן שבו מימדים שונים של הפרט באים לידי ביטוי בקהילה, וכיצד מימדים מגוונים בפעולה הקהילתית באים לידי ביטוי באופן שבו הם מחזקים את הפרט. מטרה זו באה לידי מימוש בהכשרה המוצעת בכלים העוסקים בהגדלת החוזקות ותחושת המסוגלות של הפרט באופן שבו יוכלו לבוא לידי ביטוי בחיזוק החוסן הקהילתי (כדוגמת ציר תושב-מתנדב-פעיל) וכן כלים לבינוי קהילה המתייחסים לרב המימדיות של הפרט. זאת כיוון שהמרחב הקהילתי מורכב מאנשים, מקבוצות, ממסגרות השתייכות, מהזדמנויות למעורבות חברתית ומעוד מרכיבים המזמנים ליחיד (כמו גם לקבוצות) מקום להביא לידי מימוש יכולות וחוזקות שלא תמיד נמצא להן ביטוי כאשר הוא לבדו. לצד זאת יכול היחיד למצוא מקום בטוח, תומך ומעצים בהשתייכות לקהילה, שחשיבותה נמצאה משמעותית ביותר במגוון של מדדים: שלומות פיזית ונפשית, מימוש אישי, קידום של השכלה ותעסוקה, קידום של מוביליות חברתית ועוד.

המטרה השלישית של המיזם הבאה לידי ביטוי בהכשרה המוצעת היא הגברת יכולת ההתמודדות עם אירועי חיים ומצבי משבר באמצעות התנהלות מסתגלת ובריאה ברמת הקהילה. הנחה העומדת בבסיס ההכשרה היא היא כי קהילה איתנה (קהילה שיש לה יכולת עמידות במצבי משבר לאורך זמן) נשענת ותלויה בפעילותם של אנשי הקהילה, ויחסי הגומלין שלהם עם גורמים חיצוניים. פעילות זו יכולה להסתייע בארגונים קהילתיים (CBO – Community based organizations) או ארגונים חיצוניים, כגון: הרשות המקומית, ארגוני חברה אזרחית ואף גורמים ממשלתיים. מניסיוננו הרב בתחום, לרשות המקומית תפקיד מרכזי בעידוד פעילים, מיזמים והתארגנויות קהילתיות. מכאן שיש להכשיר את בעלי התפקידים ברשות להיות פרו-אקטיביים בבנייה ושימור של התארגנויות קהילתיות הנמצאות בתהליכי הבניה מתמידים המותאמים לנסיבות של זמן ומרחב, ומגוון מאפיינים חברתיים ותרבותיים.
שילוב של שלוש המטרות האלו יגשים הלכה למעשה את המטרה הרביעית של המיזם - טיפוח החוסן, הכישורים והמיומנויות האישיות, המשפחתיות והקהילתיות. באמצעות כלים מעולם בינוי הקהילה והעבודה על ציר חוסן פרט וקהילה, בעלי התפקידים ברשות יקבלו את התשתית לבנייה של מגוון פעילויות קהילתיות אשר יהוו תשתית לשותפות של התושבים ובתוך כך לחיזוק החוסן, תחושת המשמעותיות והשייכות של התושב. 

ב'. עוגן תיאורטי:
המענה נשען על התפיסה שהשתייכותו של אדם לקהילה מהווה גורם חוסן משמעותי ביותר והנושא אף נבדק מחקרית על ידי פרופסור זהבה סולומון, זוכת פרס ישראל וחוקרים נוספים​. הקהילה מהווה משאב חוסן ממדרגה ראשונה, משמשת כחלק מפסיפס חייו של האדם בעת שגרה והופכת להיות משאב קריטי בעת דחק חריף, כפי שראינו מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל. תחושת השייכות והמשמעות שנותנת הקהילה ליחיד, בהיותה מקום לביטוי של יכולותיו, מחזקת את הדימוי העצמי ומעניקה לפרט אפשרות למוביליות, כלומר לתנועה החוצה מהמקום הקשה. 

הקשר בין התהליך הטיפולי לבין החיבור לקהילה הינו קריטי גם בשגרה כיוון שהוא מספק מרחב לשיקום הבריאות הנפשית שחדר הטיפולים לבדו אינו מסוגל לתת. לעוצמה שבמימוש והיות האדם חלק מקהילה שיוכל להיתמך בה ולתמוך אותה אין תחליף בטיפול הפרטני ועל כך ניתן לקרוא ממקור ראשון במאמרו של אמיר תיבון, תושב קיבוץ נחל עוז, אשר התפרסם במגזין המקצועי של מרכז ק.מ.ה-אורנים, על המשמעות הקריטית של הקהילה עבור הפרטים בעקבות אירועי ה – 7.10. באספקט הזה בא המענה המוצע לתת מרחב קהילתי לשיקום הבריאות הנפשית באופן שתוצאותיו יהיו הרחבת הספירה הקהילתית ובמילים אחרות כמות ואיכות הקשרים והיחסים בין הפרטים ביישוב/רשות, באמצעות פעולות ואירועים מחזקי מדדי קהילתיות אותם יובילו בוגרי ההכשרות. 

על פי תפיסת האיתנות, בריאות הקהילה מורכבת מחוסנם הכללי של הפרטים החברים בה. התפיסה המזהה כי ליחיד יש משאבים העומדים לרשותו, אשר בהם הוא משתמש בשגרה והם אלה אשר ישמשו אותו גם באירועי דחק, נכונה גם לגבי הקהילה. חוסן קהילתי משמעותו אמון באחר, תחושת שייכות וקשר למקום, תחושת מסוגלות, הנהגה חזקה היודעת להוביל בעת משבר ומנגנונים לפעולה בעת אירוע קיצון. את כל אלה אנו בונים בזמן השגרה: מחזקים אמון בין אנשים, מייצרים תחושת שייכות וקשר למקום, מעגנים מנגנוני עבודה ושגרות פעולה לקידום צרכי הקהילה וחבריה ומבססים מנהיגות יציבה. אם השיח הטיפולי הוא לרוב ברמה פרטנית הרי שבמקרה של משבר כה רחב ועמוק מדובר על חוויה קולקטיבית ואנו מוצאים קהילות וקבוצות בטראומה ולא רק יחידים. 

לכל אלה ניתן להוסיף את החשיבות של פעולות אשר ירחיבו את חיזוק האיתנות בשגרה ובכך יגבירו את החוסן בשעת חירום, הן ברמת היחיד והן ברמה הקהילה. הכוונה היא ליצירה של הזדמנויות עבור כל אחד על מנת שיוכל למצוא את עצמו במסגרת הקהילה כגון: קבוצות ספורט, הרכבים מוסיקליים (להקה, מקהלה, תיאטרון), יוזמות סביבתיות (גינה קהילתית, נגריה קהילתית, חנות יד שנייה), בניית אירועים קהילתיים, קבוצות שייכות לפי רחוב או שכונה, מיזמי אמנות קהילתית, מסגרות התנדבות לנזקקים ועוד. כל אלה אינם רק “Nice to have” והיום אנו מבינים כי הם הכרחיים לכולם – יחידים, קבוצות וקהילות. היוזמה המוצעת באה לתת לבעלי תפקידים ברשויות את הכלים לעבוד יחד כדי לייצר את מרחבים קהילתיים אלו. 

​משתתפים: הדור הצעיר של בעלי התפקידים 
יישוב: יישובי הבקעה והמועצה 
היקף התוכנית: שנה וחצי

מטרות התוכנית
  • ביסוס תפיסת מנהיגות והובלה בקרב המשתתפים.
  • הכשרה ומתן כלים לעשייה חברתית-קהילתית-ציבורית.
  • יצירת קבוצת עמיתים וגיבוש חוצה ישובים.
  • ​היכרות עם מבנה המועצה ועבודתה, ממלאי התפקידים בה.

פעילויות בתוכנית 
11 מפגשים של 5 שעות אקדמיות בכל מפגש, הכוללים למידה, שיחות עם אורחים מהשטח, סיורים, עבודה קבוצתית והתייעצות עמיתים

הישגים ותוצאות
  • קורס אזורי הוא הזדמנות מצוינת לחיבורים בין אנשים מישובים שונים, להיכרות עם המועצה, לרכישת כלים בתחומי הובלה בקהילה, ולבניית מוטיבציה לעשייה קהילתית וליוזמה (בתפקיד בשכר או בהתנדבות).
  • שילוב בין גיבוש קבוצה מגוונת ובין תכנים ולמידה מהשטח הוא מעורר השראה ומעלה מוטיבציה ומחויבות מקצועית.
  • ​נקודת הסיום הקבוצתית הינה גם נקודת פתיחה לליווי בעלי התפקידים המקימים פרויקטים, באופן קבוצתי ופרטני כאחד.

שותפים אסטרטגיים
מ.א. בקעת הירדן, קרן הבקעה, מחלקת רישוי עסקים, החטיבה להתיישבות.

​​משתתפים: אנשי ייט"ב המעוניינים לקחת חלק בעשייה קהילתית 
יישוב: ייט"ב
היקף התוכנית: 

מטרות התוכנית
  • ביסוס תפיסת מנהיגות והובלה בקרב המשתתפים
  • הכשרה ומתן כלים לעשייה חברתית-קהילתית-ציבורית
  • יצירת קבוצת עמיתים מתוך הישוב, עם פוטנציאל לשיתופי פעולה ועבודה יחד
  • ​היכרות עם ניהול היישוב והמועצה האזורית

פעילויות בתוכנית
7 מפגשים של 5 שעות אקדמיות בכל מפגש הכוללים למידה, עבודה קבוצתית ומפגשים עם בעלי תפקידי במועצה אזורית בקעת הירדן ובחטיבה להתיישבות

הישגים ותוצאות
  • יש ערך רב ליצירת קבוצה יישובית העוסקת במיפוי אתגרים וחשיבה על עשייה לחיזוק קהילתיות
  • חיבור של חברי ועד האגודה לצורך הבנה שלהם את קולות השטח, למידה וחיבור לכלי ניהול קהילתיים
  • למידה משמעותית בזכות חיבור בין תיאוריה לדוגמאות מהשטח 
  • ​רוב המשתתפים הציבו לעצמם יעד של מעורבות קהילתית ועשייה

שותפים אסטרטגיים
מועצה אזורית בקעת הירדן, החטיבה להתיישבות
​​​משתתפים: עובדי הוראה בתפקידי הדרכה של מחוז צפון במשרד החינוך
יישוב: במרכזי פסג"ה של יישובי מחוז צפון
היקף התוכנית: 5 קבוצות, 120 מדריכים​

מטרות התוכנית
  • פיתוח זהות אישית ומקצועית (תפיסת תפקיד)
  • כניסה לתפקיד המדריך
  • היכרות עם תפקיד המדריך כמאמן/מנטור
  • פיתוח כישורי ומיומנויות מנהיגות והדרכה
  • אבחון צרכי הדרכה אבחון: צרכי המודרכים, הקשבה אמפתית 
  • עבודה עם שותפי תפקיד 
  • התמודדות עם אתגרי ההדרכה (התנגדויות) 
  • ​תקשורת מקרבת והיבטים חברתיים רגשיים בהדרכה

פעילויות בתוכנית
  • למידת עמיתים
  • סימולציה
  • חקר הפרקטיקה
  • ​תצפית

כל הפעילויות מבוססת על צירי התוכן 
תפיסת תפקיד המדריך | המדריך כמנהיג | סמכות אישית ומקצועית | חדשנות פדגוגית | למידה והעמקה בתחומי התוכן בהתאמה לתכני משרד החינוך | מודלים של הדרכה | אנדרגוגיה - משמעות ויישום בעבודת ההדרכה | שיח הדרכה מיטבי | אתיקה | חסמי שיח והתנגדויות

הישגים ותוצאות
  • ​קידום איכות ההוראה וכתוצאה מכך את תחושת המסוגלות והישגי התלמידים. 
  • המדריכים רכשו מיומנויות יסוד, בתוכניות לימודים ובתחומים לימודיים וחינוכיים-ערכיים, על פי הדגשים של משרד החינוך. 
  • ​המדריכים הוכשרו ללוות ולחזק את ההוראה המקצועית של הצוותים החינוכיים בהתאם לתוכנית הלימוד ולצרכי בית הספר

שותפים אסטרטגיים: משרד החינוך

​​​משתתפים: 15 מנהלות מרכזי גיל רך בחברה הדרוזית הצ'רקסית 
יישוב: כלל היישובים הדרוזים והצ'רקסים
היקף התוכנית: 180 שעות חודשיות, במשך שנתיים​

מטרות התוכנית

  • שיפור מיומנויות ניהול
  • פיתוח וקידום המענים הניתנים במג"ר
  • ​בניית ממשקי עבודה ושותפויות

פעילויות בתוכנית
השתלמות קבוצתית
"סל שעות לפיתוח המג"ר" שבו כל מנהלת יכלה לבחור איך לנצל את השעות שלה: ליווי אישי / סדנאות / ישיבות צוותיות

הישגים ותוצאות
  • חיזוק המנהלות כקבוצה וכל אחת באופן אישי
  • ​קידום תחום הגיל הרך ברשויות ואיכות המענים הניתנים במג"ר

שותפים אסטרטגיים
משרד השיכון, רשויות היישובים

משרד העבודה - הכשרת רכזי תעסוקה של החינוך היוצר 
  • לקוח:
  • יישוב:
  • היקף התוכנית:
  • מטרות התוכנית:
  • פעילויות בתוכנית:
  • ​הישגים ותוצאות:​

​​​​​משתתפים: 15 מנטורים לתלמידים במערך הדיגיטל הלאומי 
יישוב: היברידי - רחבי הארץ
היקף התוכנית: שנתיים​

מטרות התוכנית

  • הקניית מיומנויות ליווי והנחיה - להכשיר את המנטורים במיומנויות הדרכה מותאמות לעולם התלמידים, תוך דגש על רגישות, אמפתיה והקשבה.
  • הקניית כלים להבנת צרכי התלמידים והבנת האתגרים החינוכיים בעידן הדיגיטלי.
  • פיתוח כלים לפתרון בעיות - להקנות יכולות לזיהוי קשיים, תכנון, וליווי יזמות דיגיטלית בקרב תלמידים.
  • חיזוק תחושת השליחות והמשמעות - המנטורים כדמות חיובית ומשפיעה בתהליך ההתפתחות המקצועית והאישית של התלמידים.
  • פיתוח יכולת להעצמת תלמידים - לזהות ולהעצים את הכישורים הייחודיים של כל תלמיד, ולסייע להם לבנות ביטחון ויכולת מובילות.

פעילויות בתוכנית   
מבוססת שני צירים תוכן: הכשרת מנטורינג וליווי תהליך החניכה (סופרויז'ן)

הישגים ותוצאות
העצמת אנשים בעלי כישורי הקשבה, רגישות ומחויבות חברתית והכנתם לתפקיד של מנטורים איכותיים עבור תלמידים. 
פיתוח מקצועי - כלים להנחיה, תמיכה, והכוונה אישית המותאמים לצרכי הנוער כיום, מתוך הבנה מעמיקה של האתגרים העומדים בפני התלמידים, בהיבטים מקצועיים, חברתיים ורגשיים. 
המשתתפים מגלים את הפוטנציאל האישי שלהם ומקדמים יוזמות בתחום הדיגיטל.

שותפים אסטרטגיים
מערך הדיגיטל הלאומי ​​​​​​​​​
Footer Mobile