ד"ר קובי אסולין
רב תרבותיות הוא מונח שגור ומרכזי בשיח תרבותי בן זמננו. בקורס נכיר הגדרות שונות של רב תרבותיות, ונלמד כיצד תיאוריות שונות מתייחסות למונח. דגש מיוחד יינתן לביטוייה השונים של'זו האמת שלי!' כך אומרים יותר ויותר תלמידים ומאמינים שדי בעובדה שבאופן אותנטי הם מאמינים בדבר מסוים כדי להפוך אמונה לתקפה ומשכנעת, ואילו המרשתת עמוסה בטקסטים שמתיימרים לבטא עובדות, דעות מוצקות, דיווחי אמת וכד'; טקסטים בעלי יכולת "פיתוי" עד לסקירה ביקורתית שחושפת את היותם שקריים (fake news), מטעים (disinformation) או קונספירטיביים.
אנו נמצאים בתקופה בה מתקיים עומס מידע , לצד נגישות וזמינות אין סופית של מידע זה. מצב זה מחייב, בוודאי חינוכית, פיתוח כישורי חשיבה ביקורתית. חשיבה ביקורתית טוענת שלא די להאמין בדבר מסוים על מנת שהוא יקבל תקפות אלא נחוצה פעולה ביקורתית בשפה, כזו שתאפשר לנו לא רק להשתכנע בעצמנו אלא אף לתקף טענה זו ולשכנע אחרים, לאו דווקא באמיתותה של הטענה אבל בסבירות ובלגיטימיות שלה בשיח. הקורס יעסוק באופנים המעשיים בשפה אשר מאפשרים לנו לבצע חשיבה ביקורתית כזו.
משמע, הקורס לא יעסוק במאפיינים הקוגניטיביים, הפסיכולוגיים, הביולוגיים וכד' של חשיבה כזו אלא איך באופן פרקטי מייצרים חשיבה מעין זו, איך מזהים שטענה מסוימת עברה או לא עברה תהליך כזה. לכן גם הקורס לא מיוחד לתחום דעת מסוים אלא רלוונטי למגוון תחומי דעת.
הקורס יתחלק לשלושה:
1. נעסוק במרכיבי הטיעון (טענות, מסקנה, תת-מסקנה, טענות מובלעות), נעסוק בשני סוגי הטעון המרכזיים (דדוקטיבי, אינדוקטיבי), בתבניות טיעון נפוצות, נכיר כשלי חשיבה וטיעון נפוצים.
2. מאפייני מידע שקרי, קונספירטיבי ומטעה ברשת. בשאלה מה עושה הסבר אחד עדיף על חברו, למה תיאוריות קונספירציה כה פופולריות. ובהמשך לכך, דרכים לזהות, להיזהר ולהתמודד.
3. נתרגל כתיבה של טיעונים ומאמרים קצרים. במסגרת זו נבחן את מרכיבי המבנה הנכון לכתיבת מאמר/טור דעה (פתיחה, שאלת דיון, נימוקים , המחשות, הפרכות עמדה נגדית, סיכום דיון).