טופס נייד [1]

קורסים בתכנית

תקצירי הקורסים תשפ"ו (2026-2025)
קורסי חובה – שנה א'​

ד"ר לורה סיגד 
1 ש"ש

המחקר האיכותני הוא חקר תופעה מתוך נקודת המבט הסובייקטיבית של אלו החווים אותה. הוא מבקש לגלות את האמת; לא אמת אחת אולטימטיבית, אלא כפי שהיא נתפסת, מורגשת ונחווית אצל משתתפי מחקר. לפיכך, מחקר איכותני הוא דרך לבחינה לעומק של תהליכי הוראה וחינוך. מטרת הקורס היא להקנות יכולת לביצוע מחקר איכותני, באמצעות:
1. הכרת פרדיגמת המחקר האיכותני ומאפייניה
2. התנסות בביצוע מהלכים מרכזיים של מחקר איכותני.

בקורס נעסוק בהתפתחות המחקר האמפירי והמחקר האיכותני באופן ספציפי ונבחן את ההבדלים בהנחות ובמאפיינים שלהם. לומדי הקורס יתנסו בעריכת השלבים השונים של מחקר איכותני:  מניסוח שאלת מחקר, דרך בחירה ואיתור אוכלוסיית מחקר, בניית כלי מחקר, עריכת ראיונות ותצפיות, קידוד ותהליכי ניתוח נתונים, שמירה על כללים אתיים , והקפדה על אמינות. יערך דיון בתהליכים אלה תוך התייחסות להקשר החינוכי. הקורס מלווה בשיעורי תרגול.
הקורס ישלב הרצאות במליאה וייעוץ בקבוצות קטנות עם המרצה, תרגול מקוון, ועבודה משותפת של כלל הסטודנטים על פרויקט מחקר בנושא משותף שיבחר יחדיו, ויבחנו היבטים מגוונים ושונים של נושא המחקר. 

*הקורס הזה יילמד באופן פרונטלי באורנים

1 ש"ש

היכולת לקרוא כתיבה מחקרית באופן אורייני וביקורתי ולבצע מחקר עצמאי הם מאבני היסוד של תחום החינוך המקצועי. הידע החינוכי והטיפולי מתפתח ללא הרף ומורים ומחנכים בתחומי הסיכון וההדרה צריכים להתעדכן וללמוד כחלק מעבודתם המקצועית ואף לנהל בעצמם מחקרים על מנת לקדם את הידע בתחומם ולשתף אותו עם עמיתיהם.
בקורס זה נכיר את שיטת המחקר הכמותי תוך התמקדות בשימוש בו בתחומי הסיכון וההדרה. במסגרת הקורס יתוודעו הסטודנטים לעקרונות המחקר המדעי ולשפת המחקר הכמותי, יתנסו בתכנון מערך מחקר כמותי וכתיבת הצעת מחקר ובביצוע ניתוחים סטטיסטיים בסיסיים, פירושם והצגתם. הקורס מלווה בשיעורי תרגול.

*הקורס הזה יילמד באופן פרונטלי באורנים

פרופ' מיכל ראזר/ ד"ר כמליה איברהים​
(עברית, ערבית)
2 ש"ש

קורס היברידי המבוסס על ניתוח חומרים ואירועים המובאים על ידי המשתתפים מהשטח ועיבוד סרטוני סימולציה. הניתוח יבוסס אימון באסטרטגיות פעולה המתייחסות להיבטים הבאים:
1) הכרות מעמיקה עם תלמידים בסיכון והבנת סוגיות הסיכון על רקע דילמות אתיות המתעוררות בטיפול בהן
2) חיזור ואי נטישה (Reaching out) – זיהוי מנגנוני הימנעות שבהם חיזור עשוי להועיל, כיצד מחזרים מבלי להיקלע למצבים לא נוחים ומטרידים
3) עבודה לנוכח בעיות התנהגות והצורך בהצבת גבולות בשיעור
4) יצירת דיאלוג ושיח אמפתי בסיטואציות מורכבות
5)  חיבור בין תוכן דיסציפלינרי לרגשות – התבוננות על היבטים רגשים תוך כדי תהליכי למידה, זיהוי רגשות של המורה במהלך ההוראה, רגשות המפריעים ללמידה אצל התלמידים
6) בניית ברית עם ההורים – כיצד מייצרים מערך עבודה אפקטיבי עם הורים לאוכלוסיות מודרות אשר לעיתים נמנעים מקשר עם בית הספר, לעיתים מרצים את בית הספר בניגוד לתפיסתם ולעיתים תוקפים את בית הספר.

היבטים אלו יבחנו באופן תיאורטי ובהמשך יתבצע ניתוח של אירועים מהשדה על פי מודל החקרנות האמפתית. הניתוח מושתת על חשיפת הפרטים הגלויים ובעיקר הסמויים באירועים, הבנת פרשנויות שונות והצעת פרשנויות חלופיות, התבוננות על העולם הרגשי של כל מעורבים באירוע ולבסוף בניית אסטרטגיות פעולה חלופיות להתמודדות עם הסיטואציה באופן יעיל יותר. חלק מהאירועים ינותחו בכתב וחלקם בעל פה. המשתתפים יצפו בסימולציות מוקלטות ויצלמו סימולציות בעצמם. ניתוח הסוגיות יתמקד בהכרת תפיסות התפקיד המודעות והבלתי מודעות, של המורים העובדים עם אוכלוסייה בסיכון והכרת הקשר בין מאפייני האוכלוסייה ובין סכנת השחיקה בעבודת המורה.​ 

1 ש"ש

עבודה עם נוער בסיכון מכילה היבטים ייחודיים, כגון הצורך לבנות קשר רגשי והכרות מעמיקה עם התלמידים שבסיכון, מתן תשומת לב מספקת לדילמות אתיות שונות, התמודדות עם בעיות התנהגות והעמדת גבולות ברורים לצד היכולת לשמור על דיאלוג ושיח אמפתי, הכרה בצורך "לחזר" אחרי התלמידים מבלי להיקלע למצבים מורכבים מדי, מתן דגש מיוחד על היבטים רגשיים בתהליכי למידה והוראה, יצירת ברית בטוחה מספיק עם ההורים, התנגדויות רבות בתחומים שונים, ועוד.

קורס זה מדגיש שימוש באסטרטגיה ייחודית, המשתמשת בכלים מעולם האומנויות כדי לתת מענה להיבטים הללו – בהקשר הלימודי, החברתי והרגשי. מחקרים שונים מצאו, כי שימוש באומנויות (כגון אמנות חזותית, תנועה, דרמה, מוזיקה, וכתיבה יצירתית) מעצים תלמידים ומורים, מניע ללמידה ומעורבות חברתית, תומך בחוסן ומשפר למידה. נמצא כי למידה המשתמשת בכלים אומנותיים, מביאה להישגים גבוהים יותר, משפרת זיכרון, ומגבירה מוטיבציה ותהליכי חשיבה גבוהים. לכלים הללו יש גם מרכיב רגשי-חברתי: תלמידים שמשתתפים בפעילויות המבוססות על אמנות בבית הספר, מצליחים לשפר את כישוריהם החברתיים, לבנות קשרים חדשים ולהעמיק ישנים, לייצר הבעה עצמית וביטוי אישי ולהשיג תחושת נראות ומסוגלות. בנוסף, כלים אומנותיים מגבירים צמיחה ביכולת האמפטיה והתקשורת בין-אישית: כאשר משתתפים בפעילויות אמנותיות קבוצתיות נוצרת הזדמנות להבין טוב יותר את העולם הרגשי של האחר ולפתח אמפתיה כלפיו, מתפתחת יכולת לפתור קונפליקטים בדרך יצירתית ולעבוד יחד למען מטרה משותפת, ומתפתחים הרגלים חדשים של דפוסי הובלה, יוזמה ונתינת מקום לאחר. והיבט חשוב לא פחות: נמצא כי כלים אומנותיים יעילים במיוחד לצורך השגת שליטה טובה יותר ברגשות (ויסות רגשי), ארגון עצמי יעיל יותר, פיתוח אישיות מוסרית, שיפור ההערכה העצמית וקידום מימוש עצמי.

כל אלה מתאימים במיוחד לעבודה עם נוער בסיכון, שדורשת רגישות רבה, יצירתיות ויצירת קשר בדרכים מגוונות וייחודיות. במסגרת הקורס, יבחנו הסטודנטים/יות אירועים שונים בהם הם נתקלים במהלך ההתנסות, ויציעו כלים שונים מעולם האומנויות לצורך התערבות מתאימה, במטרה לתת מענה לאתגרים העולים מהשטח. ניתוח ההתערבות ייערך בשני היבטים יישומיים: ההיבט החינוכי וההיבט האומנותי. שילוב של שני ההיבטים הללו יפתח ויחזק את הבנת התפקיד הייחודי שאליו צומחים/ות הסטודנטים/יות כמשלבי אומנויות בתהליכים חינוכיים של נוער בסיכון.

*קורס ייחודי עבור תכנית שילוב אומניות

ד"ר לורה סיגד
1 ש"ש

המחקר האיכותני הוא חקר תופעה מתוך נקודת המבט הסובייקטיבית של אלו החווים אותה. הוא מבקש לגלות את האמת; לא אמת אחת אולטימטיבית, אלא כפי שהיא נתפסת, מורגשת ונחווית אצל משתתפי מחקר. לפיכך, מחקר איכותני הוא דרך לבחינה לעומק של תהליכי הוראה וחינוך. מטרת הקורס היא להקנות יכולת לביצוע מחקר איכותני, באמצעות: 1. הכרת פרדיגמת המחקר האיכותני ומאפייניה;  2. התנסות בביצוע מהלכים מרכזיים של מחקר איכותני. בקורס נעסוק בהתפתחות המחקר האמפירי והמחקר האיכותני באופן ספציפי ונבחן את ההבדלים בהנחות ובמאפיינים שלהם. לומדי הקורס יתנסו בעריכת השלבים השונים של מחקר איכותני:  מניסוח שאלת מחקר, דרך בחירה ואיתור אוכלוסיית מחקר, בניית כלי מחקר, עריכת ראיונות ותצפיות, קידוד ותהליכי ניתוח נתונים, שמירה על כללים אתיים , והקפדה על אמינות. יערך דיון בתהליכים אלה תוך התייחסות להקשר החינוכי. הקורס מלווה בשיעורי תרגול.
*הקורס ילומד באופן מקוון עם סטודנטים מכלל הפקולטה. הקורס יעשה שימוש במגוון דרכי הוראה המבוססות על למידה פעילה אישית וקבוצתית במגוון דרכי הוראה במרחב המקוון והוראה דיגיטלי. חובות ההשתתפות בקורס כוללת צפייה בהרצאות מוקלטות ופעילות להגשה מדי שבוע,  שלושה מפגשים סינכרוניים בזום במשך הסמסטר עם המרצה, חובה. התרגול יתקיים כמפגש במליאה חובה אחת לשבועיים בזום ובשבוע העוקב המפגש יוקדש להתייעצות רשות בזום. בשבועות בהם יתקיים שיעור זום עם המרצה לא תתקיים התייעצות. הקורס כולל מספר מטלות חובה להגשה, בנוסף לפעילויות להגשה מדי שבוע. 

פרופ' ענבר לבקוביץ
1 ש"ש

המחקר הכמותי במדעי החברה מבוסס על עקרונות המתווים דרכי חשיבה ופעולה. מטרת הקורס היא לפתח אוריינות להתמצאות במאמרים המבוססים על מחקר כמותי – להנחיל את עקרונותיו ואת דרכי החשיבה האופייניים לו. במסגרת הקורס נלמד ונתרגל מיומנויות לקריאה ולניתוח של מאמרים מחקריים בחינוך. בקורס הסטודנטים ילמדו הגדרת משתני מחקר והמשגתם, כתיבת השערות מחקר, תאור מערך המחקר וניתוח הממצאים, תוך שימוש במבחנים סטטיסטיים בסיסיים. 
הקורס המקוון מיועד לסטודנטים מחוגים שונים בפקולטה ללימודים מתקדמים. 
בקורס יעשה שימוש במגוון דרכי הוראה במרחב המקווון ועל למידה עצמאית. הסטודנטים יתבקשו לצפות בהרצאות מוקלטות הממשיגות את החומר הנלמד. בנוסף, יתקיימו שלושה מפגשים סינכרוניים בזום עם המרצה, חובה.  התרגול יתקיים אחת לשבועיים ביום ראשון אחה"צ בזום ובשבוע העוקב המתרגל יהיה פנוי להתייעצות בזום (ההתייעצות הינה רשות). בשבועות בהם יתקיים שיעור זום עם המרצה לא תתקיים התייעצות. הקורס כולל צפייה חובה של ההרצאות המוקלטות, שתי מטלות להגשה (אחת באמצע הקורס ואחת בסיומה), השתתפות חובה במפגשי התרגול ובשלושת מפגשי הזום עם המרצה. ​


קורסי חובה שנה ב'

ד"ר דפנה צין
1 ש"ש

ילדים ובני נוער לא מעטים נפגעים במהלך חייהם מהתעללות בתוך המשפחה או מפגיעה בידי אנשים המוכרים להם. אנשי חינוך נמצאים בעמדת מפתח כמי שנמצאים שעות רבות עם הילדים, מכירים את המשפחות, מזהים שינויים ואיתותי מצוקה של תלמידיהם והינם לא פעם כתובת עבור מי שנפגע הפונה אליהם במצוקתו. יחד עם זאת, המפגש עם תלמידים שנפגעו  יוצר חוויה מטלטלת ודורש התערבות נכונה ורגישה.  מטרת הקורס להעמיק את ההכרות עם תופעת הפגיעה וההתעללות בילדים על כל גווניה (הזנחה, התעללות פיסית, התעללות רגשית, התעללות מינית). הסטודנטים יחשפו למחקרים עדכניים בארץ ובעולם שיאירו את התופעה מזוויות שונות.
בקורס יינתנו כלים מעשיים לאנשי חינוך על מנת שיוכלו לזהות סימני מצוקה, להגיב נכון מול תלמידים שחושפים פגיעה וללוות את התלמידים לאורך ההתערבות האישית והמערכתית. בנוסף, הקורס יחדד נושאים כמו: חוקים ששומרים על זכויות ילדים, חוזרי מנכ"ל, הכרות עם בעלי תפקידים בתחום ותוכניות מניעה.​


קורסי חובה – שנים א' ו ב'

מנחים: ד"ר יהודית לנדאו, בועז ורשבסקי,  ד"ר אדוה איכנגרין, פרופ מיכל ראזר, ד"ר איזבל רמאדן

​2 ש"ש

סדנה המלווה את הסטודנטים בתהליכי התפתחות מקצועית הנדרשים לעבודה עם אוכלוסיות מצוקה. קבוצות הסדנה מורכבות ממספר קטן של סטודנטים והן תעסוקנה באירועים מחייהם המקצועיים. הסטודנטים יתנסו בשיח רפלקטיבי אודות עצמם, היחסים המקצועיים והקשרים שהם מנהלים עם חברי הקבוצה, התלמידים, ההורים ואנשי צוות בארגון בו הם עובדים, באמצעות אירועים אלו יבחנו בקבוצה תהליכים תוך אישיים ובין-אישיים כמו גם תהליכים מערכתיים. נושאים הסדנה המרכזיים:
1. איש החינוך כסובייקט התבוננות על היבטים מקצועיים ואישיים בתפקיד חינוכי עם תלמידים בהדרה ובסיכון. זיהוי מקורות הכוח, פיתוח שיח גלוי אודות קשיים אישיים ודרכי התמודדות עמם, זיהוי דפוסי קשר והתמודדות עם אי ודאות ועם מציאות מורכבת.
2. התערבות – התבוננות וניתוח התערבויות ברמה האישית והפרטנית. סיוע לתלמידים לפתח דרכי התמודדות מועילות מול מערכת מדירה, איתור גורמים מדירים והסרתם וגיוס גורמים מסייעים. 
ניתן לבצע את העבודה המעשית במקום העבודה של הסטודנט ובתנאי שמקום העבודה מאפשר ביצוע המשימות המוגדות במסגרת העבודה המעשית.

*שיבוץ לקבוצות על ידי ראש התכנית

פרופ' לורה סיגד
1 ש"ש

מטרת הקורס לחשוף את הסטודנטים למגוון הגישות והפרקטיקות שמיושמות בשדה ע"י ארגונים ומוסדות שונים במדינה, בעבודה עם אוכלוסיות מודרות. המפגש עם  השדה המעשי אמור להמחיש לסטודנטים, את החיבור בין התיאוריה למעשה ולסייע להם בישום הלמידות והתובנות שקיבלו בלימודיהם במקום עבודתם, תוך הישענות על והיעזרות בארגונים קיימים ומודלים מצליחים.   הקורס יכלול בין ארבעה סיורים  במספר ארגונים, שנים בשנה א ושנים בשנה ב.
כמו גם, בקורס נפגוש נציגי הארגונים הבולטים כגון: משרדי ממשלה, (רווחה, חינוך, תמ"ת, משטרה, בריאות), עמותות, בתי"ס, פנימיות, רשויות מקומיות, ואנשי אקדמיה מעורבים בשדה.


קורסים סמינריונים – שנים א' ו ב'

ד"ר סאוסן עואד-תאברי​

קורס סמינריון זה מיועד מהווה בסיס להבנת מורכבות היחסים בין בית הספר, המשפחה והקהילה, תוך פיתוח מיומנויות מחקר חיוניות. סמינריון זה יעמיק בחקר התיאורטי והאמפירי של שותפות חינוכית בין בית הספר, ההורים והקהילה, בדגש על תלמידים בסיכון ובהדרה. הקורס יבחן מודלים תיאורטיים, מחקרים עדכניים ומגמות מרכזיות בתחום השותפות החינוכית, תוך התמקדות באסטרטגיות ליצירת שיתוף פעולה משמעותי בין הצוות החינוכי, משפחות התלמידים והקהילה הרחבה.הסטודנטים ילמדו על ההיבטים השונים של יחסי הגומלין בין המערכת החינוכית, המשפחה והקהילה, תוך בחינה ביקורתית של מיומנויות תקשורת, גישור בין-תרבותי, ותכניות משותפות לתמיכה בתלמידים בסיכון. הסמינריון יתמקד באתגרים ובהזדמנויות הייחודיים לעבודה עם אוכלוסיות בסיכון. במהלך הסמינריון, הסטודנטים ילמדו לנתח באופן ביקורתי ספרות מחקרית בתחום, ובתכנון וביצוע של מחקר איכותני בנושא שותפות חינוכית. הקורס יכלול דיונים תיאורטיים, ניתוח מאמרים מחקריים. הסטודנטים יגישו עבודת מחקר איכותנית המתמקדת באחד ההיבטים של שותפות חינוכית, תוך יישום הידע התיאורטי והמתודולוגי שנרכש במהלך הקורס. כמו גם להסיק מסקנות בעלות השלכות תיאורטיות ומעשיות לתחום השותפות החינוכית, במיוחד בהקשר של עבודה עם תלמידים בסיכון.

ד"ר קובי אסולין​
2 ש"ש (2 ש"ש, שנה א')

שנה א' קורס קיץ מרוכז שנה א' במכללה
את מושג ההדרה לא ניתן להבין לעומקו ללא דיון ברשת שלמה של מונחים שמעגנים אותו תיאורטית ומעשית. מושגים והבנות אלו מגיעים משדות דיסציפלינריים שונים, כמו סוציולוגיה, פילוסופיה, ספרות, קולנוע, לימודי תרבות, חינוך ואנתרופולוגיה. הקורס כמובן אינו יכול להעמיד הכרה ממצה של כלל המידע והידע הזה, אבל יאפשר הצצה לאופן בו ניתן להיעזר בשדות ידע שונים כדי להבין את המושג לעומקו. הקורס שם לעצמו לעסוק במפגש בין אדם לזולת, בין מורה לתלמיד, כסיטואציה חינוכית מובילה. מפגש כזה הוא למעשה מפגש פרשני שיש להבין אותו מנקודות מבט שונות (פילוסופית, חברתית, תרבותית, פסיכולוגית) ולהסתייע בשדות פרשניים מתאימים (קולנוע, ספרות). במרכזו של מפגש זה יעמוד מושג ההכרה ודרכו נכיר מושגים משלימים ("לוויניים") כמו סטיגמה, מוסדות טוטליים, זיהום, השפלה, כבוד, אלימות, רב-תרבותיות ואחרות. . 

ד"ר לורה סיגד

 

אנשי מקצוע כגון אנשי החינוך וטיפול, הם סוכנים חברתיים מרכזים ומשמעותיים בקידום ההתפתחות הלימודית והרגשית המיטבית של ילדים ובני הנוער בכלל, בהבניית חוסן בקרב אוכלוסיות בסיכון בפרט. במציאות העכשווית, עם הרצון הטוב והצודק לשים דגש על הרווחה של ילדים בסיכון, הרווחה של "המסייעים" עצמם נשכחת בצד - הן ברמה הפרקטית החינוכית - הטיפולית והן התאורטית. כיצד חווים אותם אנשי המקצוע את התמודדתם עם מצבי הסיכון של ילדים במצבי סיכון הכוללים התמכרויות, התנהגות אובדנית, אלימות בית ספרית, משפחתית ומינית, עוני ועוד. אנשי החינוך זקוקים להקשבה ותמיכה להבניית החוסן – בדומה לתלמידיהם.  חוסן אינו תכונת אופי שנולדים איתה, אלא תהליך דינמי מורכב - לא רק של התאוששות ממצב סיכון העלול לפגוע בהתפתחות מיטבית, אלא גם של צמיחה בעקבותיו. מטרת הקורס היא כפולה:
1. למידת הנתיבים המאפשרים מעבר מסיכון לחוסן באמצעות למידה חווייתית המגשרת בין תיאוריות הבניית החוסן לבין פרקטיקה חינוכית.
2. חקר החוויה ותגובתם של אנשי החינוך והטיפול עצמם להתמודדויות עם ספקטרום רחב של מצבי סיכון, במטרה לפיתוח התערבויות לפיתוח חוסן עבורם ועבור הילדים שהם עובדים איתם. כמו כן, לאפשר רכישת אמצעי התערבות ואסטרטגיות יעילות המכוונות לקידום החוסן בסביבות החינוכיות והטיפוליות כולל כלים כגון שילוב אומניות. ההתמקדות לאורך הקורס תהיה הן בקווים הדומים והן במאפיינים הייחודיים הקיימים בתגובות לסיכון בקרב הילדים לבין המסיעים כאחד.
בקורס יעשה שימוש במתודולוגיה אינטראקטיבית, המבוססת על החוויות האישיות והמקצועיות הרלוונטיות של משתתפי הקורס, לאור המחקר האמפירי והתיאוריה. אל הלמידה התיאורטית תתווסף הלמידה החווייתית, דרך אירוח של מומחים מהשדה וחוקרים בנושא התמודדות עם סיכון והבניית חוסן בהקשרים מגוונים. בנוסף, נצא לביקורי שדה בארגונים ומוסדות הנאבקים מול מצבי סיכון (כגון: קידום נוער, מרכזי הגנה, בית לין, פנימיות, כפרי נוער). הקורס ילווה על-ידי כתיבה של עבודת מחקר סמינריונית יישומית המתקשרת לפיתוח חוסן במצבי סיכון עבור אנשי חינוך ותלמידיהם, הנוגע לצרכים של השדה החינוכי בו הם פועלים.​

ד"ר לודמילה קריבוש
2 ש"ש (2 ש"ש, שנה ב')

הקורס יעסוק במאפייני תלמידים המצויים בסיכון, ובתיאוריות המסבירות את מצבם. במהלך הקורס, ידונו דרכי התמודדות החברה בכלל והצוותים החינוכיים בפרט עם מצבי סיכון שונים בקרב התלמידים, תוך התייחסות להקשר התרבותי והחברתי שלהם. כמו-כן, ייבחנו היבטים שונים בהסתגלותם של התלמידים בסיכון למערכות חינוכיות וידונו אתגרים ודילמות המלווים את תכניות הטיפול והמניעה במסגרות אלה. הקורס ישלב ראייה מערכתית תוך התמקדות בתופעת עבריינות הנוער בראיית הפסיכולוגיה ההתפתחותית, בסטייה חברתית וקונפורמיות בקרב תלמידים בסיכון בעיניי הפסיכולוגיה החברתית ובנוער הנגוע בסמים ואלכוהול. בין נושאי הקורס יהיו גם התמודדות עם אובדן בגילאי בית ספר שונים והתמודדות עם תופעת האובדנות בגיל ההתבגרות. סמינריון צומח ילווה על-ידי כתיבה של עבודות גמר יישומיות, במתודה הכמותית או איכותנית. אל הלמידה התיאורטית תתווסף הלמידה החווייתית experiential  learning  באופן קבוע במסגרת סיורים לימודיים בשטח, (כגון: מחלקות הנוער והטיפול בהתמכרויות באגפים לשירותים חברתיים, בתי ספר ומועדונים קהילתיים ועוד). הסטודנטים יערכו מחקרים הנוגעים לצרכים של השדה החינוכי בו הם פועלים ו/או בחקר מסגרות בשטח בהן סיירו הסטודנטים.

ד"ר רחל רביד
2 ש"ש (2 ש"ש, שנה ב')

בבסיסו של הקורס הנוכחי, אמנת זכויות הילד והדרכים למימוש זכויות אלה במערכות חינוכיות וטיפוליות פורמליות ושאינן פורמליות. במוקד הקורס אוכלוסיות של ילדים ובני נוער בעלי זכויות מיוחדות והשאלה המרכזית אשר תהווה יסוד מארגן בקורס היא: באילו דרכים  ניתן להעצים בני נוער בעלי זכויות מיוחדות במערכות חינוכיות פורמליות ובלתי פורמליות.
הקורס יתבונן על תהליכי העצמה מתוך ראייה מערכתית של מערכת החינוך והטיפול בדגש על כלל הסוכנים החברתיים הפועלים במסגרות אלה.  במהלך הקורס נעסוק בין השאר בהיבטים של הנחיה אישית וקבוצתית בעבודה עם בני נוער, צוותים, הורים ומשפחות וחברי קהילה שונים. ה סמינריון הצומח ילווה על-ידי כתיבה של עבודות גמר יישומיות, במתודה הכמותית, איכותנית, ותעמוד בפני הסטודנטים.יות האפשרות לבנות תוכנית התערבות  ואו יחידת השתלמות. במסגרת המחקר ניתן יהיה לבחון התמודדות של אנשי חינוך במפגש עם אוכלוסיות ילדים ובני נוער בסיכון.
אל הלמידה התיאורטית תתווסף הלמידה החווייתית  במסגרת סיורים לימודיים בשטח. המחקרים יערכו  במטרה לייצר שינוי או להוביל מהלך מקדים לקראת שינוי מערכתי בראי גישת הזכויות והעוצמות. 

דוגמאות לנושאים מחקריים:
  • תרבות ארגונית בבתי ספר בהם לומד נוער בסיכון  בחברה הערבית - תפיסות של מורים ביחס לקונפליקטים אירגוניים  
  • תפיסות של אנשי חינוך וטיפול בכפרי נוער ביחס לאיכות עבודת הצוות :מחקר איכותני 
  • מודל עבודה ארגוני בכיתה א׳ בגישת החינוך המכליל : יחידת התערבות 
  • קידום מעורבות של נוער בסיכון עם קשיי קשב וריכוז בתהליכי למידה- יחידת השתלמות למורים.
  • המפגש בין העצמי לאחר בעבודתם של אנשי חינוך עם נוער בסיכון 
  • קידום הכוונה עצמית בקרב נוער עולה מברית המועצות לשעבר בבתי ספר תיכוניים- יחידת לימוד למורים
  • קידום מוטיבציה בקרב אסירים להשלמת השכלה כחלק ממניעת רצידביזם ולחיזוק מוביליות חברתית- יחידת לימוד לקציני חינוך בכלא  
  • ​שילוב כלים מהדרכת הורים בעבודת המחנך במעבר לחטיבת הביניים- יחידת לימוד 

מנחות : ד"ר לודמילה קריבוש  ,ד"ר רחל רביד, ד"ר אלה קריגר
2 ש"ש (2 ש"ש, שנה ב)

עבודת הגמר היישומית היא תהליך של חקר או פיתוח המתרחש בשדה החינוכי. לעבודה יש עוגן תיאורטי-מחקרי וכן השלכות יישומיות לעבודתו של הסטודנט כאיש חינוך.
קורס זה ילווה כתיבה של עבודות גמר יישומיות. הקורס נלמד כמשולב עם קורס סמינריוני שנה ב. "סדנאות לכתיבה עבודת גמר – סמינריון צומח" יעסוק בליווי מחקר יישומי בפנים השונות של הוראה וחינוך של תלמידים בסיכון ובהדרה. המטרה היא שהסטודנטים יערכו מחקרים רלבנטיים הנוגעים לצרכים של השדה החינוכי בו הם פועלים. בשלב הראשון יעסוק הקורס בגיבוש של נושא ושל שאלת המחקר, באיסוף של רקע תיאורטי רלבנטי ובניה של כלי מחקר מתאימים. על רקע זה יגישו הסטודנטים הצעת מחקר.
המחקר עצמו יתבצע במהלך השנה, והממצאים והדיון בהם יסוכמו בעבודה, שתוגש בסוף השנה. ביצוע המחקר וכתיבת העבודה יכללו מפגשים שבועיים קבוצתיים וילוו באופן אישי על ידי המרצים ועוזרי ההוראה. במקביל, הקורס יתמקד בעבודה שיתופית של העמיתים בקבוצה, שתאפשר משוב ותמיכה הדדית בשלבים השונים של התהליך 


קורסי בחירה – שנים א' ו ב'​

ד"ר קובי אסולין
1 ש"ש

את מושג ההדרה לא ניתן להבין לעומקו ללא דיון ברשת שלמה של מונחים שמעגנים אותו תיאורטית ומעשית. מושגים והבנות אלו מגיעים משדות דיסציפלינריים שונים, כמו סוציולוגיה, פילוסופיה, ספרות, קולנוע, לימודי תרבות, חינוך ואנתרופולוגיה. הקורס כמובן אינו יכול להעמיד הכרה ממצה של כלל המידע והידע הזה, אבל יאפשר הצצה לאופן בו ניתן להיעזר בשדות ידע שונים כדי להבין את המושג לעומקו. הקורס שם לעצמו לעסוק במפגש בין אדם לזולת, בין מורה לתלמיד, כסיטואציה חינוכית מובילה. מפגש כזה הוא למעשה מפגש פרשני שיש להבין אותו מנקודות מבט שונות (פילוסופית, חברתית, תרבותית, פסיכולוגית) ולהסתייע בשדות פרשניים מתאימים (קולנוע, ספרות). 
במרכזו של מפגש זה יעמוד מושג ההכרה ודרכו נכיר מושגים משלימים ("לוויניים") כמו סטיגמה, מוסדות טוטליים, זיהום, השפלה, כבוד, אלימות, רב-תרבותיות ואחרות.

פרופ' מילה שוורץ 
1 ש"ש

עשרים השנים האחרונות חל שינוי ניכר במדיניות לשונית במערכת החינוך בישראל מגישה של כור היתוך תרבותי-לשוני לגישה התומכת ברב-תרבותיות ורב-לשוניות יוצרת לגיטימציה בצוותים חינוכיים לעודד תקשורת של ילדים בינם לבין עצמם בשפת אם שאינה עברית. בנוסף, לפן השפתי, הגישה החדשה של משרד החינוך מעודדת את המורים לפתח את הרגישות לייחודיות התרבותית של ילדים שבאים מרגעים תרבותיים מגוונים.
היעדים העיקריים של הקורס הם
1.להציג מאפיינים עיקריים בהתפתחות וחינוך ילדים רב-לשוניים
2. לפתח מודעות לקשר בין ההתפתחות הרב-לשונית לבין הגורמים הסביבתיים שמשפיעים על ההתפתחות הזאת כמו משפחה וקהילה
3. להציג ולדון בסוגיות שעולות בכתה בנוגע להתפתחות אקדמית, חברתית ורגשית של הילדים רב-לשוניים רב-תרבותיים בכתה
4. להכיר מחקר אודות תמיכת מורים בילדים רב-לשוניים רב-תרבותיים ושיתופי פעולה עם משפחותיהם.  

ד״ר אלה קריגר ​
1 ש"ש

במסגרת סמינריון זה נברר כיצד שילוב אמנויות בחינוך עשוי לקדם אמפתיה בקרב אוכלוסיות בסיכון. נחשף למחקר המדגיש את חשיבות האמפתיה כלפי הפרט והקבוצה. כשמדובר באוכלוסיות מודרות, אמפתיה היא גם מטרה בפני עצמה וגם כלי להעצמה ולקידום חברתי, לימודי ואישי.
נקרא מאמרים העוסקים בדרכים לטיפוח אמפתיה במסגרת חינוכית, תוך דגש על שילוב אמנויות בתהליכי הלמידה ובתהליכים קבוצתיים-חברתיים ואישיים. נבחן כיצד חשיפה ליצירות אמנות יכולה לפתח גמישות מחשבתית ולעודד את ראיית המציאות מנקודת מבטו של האחר.
נעמיק בהבנת תפקידי האמנות בהבעת רגשות מגוונים-שמחה, עצב, כעס והומור-ונדגיש את החשיבות של מתן מקום לאותם רגשות בתוך התהליך החינוכי. נחקור כיצד האמנות מאפשרת לנו להקשיב לעצמנו ולזולת, להביע את עצמנו במילים, בתנועה וביצירה, ולנהל דיאלוג משמעותי עם הסובבים אותנו. נבין את האפשרויות הגלומות בשילוב אמנויות בחינוך ככלי התורם לחיבור בין מחנכים ותלמידים ובתוך קבוצת השווים. במקביל לסמינריון הצומח, נכתוב עבודת גמר יישומית. בהתאם לעקרונות של מחקר פעולה, נזהה קשיים העולים מהשטח (אלו יכולים להיות קשיים לימודיים, חברתיים ואישיים), ונצביע על דרכי התמודדות עם אותם קשיים. נגבש נושא ושאלת המחקר, ונבנה סקירת ספרות המבוססת על המאמרים שקראנו והתיאוריות שנחשפנו אליהן בסמינריון. במהלך השנה, נעשה שימוש בדרכים לקידום אמפתיה בתוך העבודה החינוכית שלנו. נאסוף ממצאים מהשטח, ונדון בהם ביחס לרקע התיאורטי. בסופו של דבר, נכתוב עבודת גמר המציעה יחידת לימוד של שילוב אמנויות לקידום אמפתיה בקרב אוכלוסיות בסיכון.

פרופ לילך לב ארי​
1 ש"ש

הדרה חברתית פרושה היווצרות שוליות חברתית ומניעת או הגבלת שיתוף מלא בחיי החברה של קבוצות מסוימות של מבוגרים ובני נוער. מטרת הקורס היא לפתח את יכולת הסטודנטים לאתר תהליכי הדרה חברתית והבניה של שסעים חברתיים בחברות הגירה. הדרה חברתית תידון לאור המשמעות של גבולות חברתיים בעידן הגלובלי, ריבוי תרבויות ורב-תרבותיות, לעומת מדינות לאום ומשמעותם בעולם ובישראל. במהלך הקורס נקשר בין תופעת ההגירה החברתית בת-זמננו (עידן ההגירה) ובהיבטים של הדרה, לאור נסיגה ממדיניות הרב-תרבותיות והתחזקות הלאומיות וביטויים במערכות חינוכיות בעולם ובעיקר בישראל

פרופ לורה סיגד​ ​
1 ש"ש

שנה א בלבד  קורס בחירה פרונטלי
אנשי מקצוע כגון אנשי החינוך וטיפול, הם סוכנים חברתיים מרכזיים ומשמעותיים בקידום ההתפתחות הלימודית והרגשית המיטבית של ילדים ובני הנוער בכלל, ובהבניית חוסן בקרב אוכלוסיות בסיכון בפרט. במציאות העכשווית, עם הרצון הטוב והצודק לשים דגש על הרווחה של ילדים בסיכון, הרווחה של "המסייעים" עצמם נשכחת בצד - הן ברמה הפרקטית החינוכית - הטיפולית והן התאורטית. כיצד חווים אותם אנשי המקצוע את התמודדתם עם מצבי הסיכון של ילדים הכוללים התמכרויות, התנהגות אובדנית, אלימות בית ספרית, משפחתית ומינית, עוני ועוד? אנשי החינוך זקוקים להקשבה ותמיכה להבניית החוסן - בדומה לתלמידיהם.
מטרת הקורס היא כפולה:
1. לאפשר למידה על ההשלכות השונות של עבודה עם אוכלוסיות סיכון על אנשי מקצוע ולהבין לעומק את חיוויתם של ״המסייעים״
.2 לאפשר מרחב סדנא בין משתתפי הקורס להתבוננות, למידה, תמיכה ומציאת פתרונות התמודדות על החוויה המקצועית ואישית כל כל אחד.ת בהקשר זה, ולבנות יחד פרקטיקה חינוכית שמבנה חוסן עבור ״המסייעים.״

דר' סאוסן עואד-תאברי​​
1 ש"ש

קורס זה מציע שילוב ייחודי בין עולמות המנהיגות החינוכית לשינוי חברתי לבין תחומי השלומות (wellbeing) והחמלה העצמית, מתוך מיקוד בעשייה עם תלמידים בסיכון ובהדרה. הקורס מתקיים במתכונת מקוונת, ללא מפגשים פנים-אל-פנים, וכולל חומרי קריאה, סרטונים נגישים, ומשימות רפלקטיביות ויצירתיות. הקורס עוסק בחשיבות הרווחה הנפשית, החברתית והגופנית של אנשי החינוך עצמם, ובתהליכים של טיפוח חמלה עצמית ככלי לחיזוק החוסן האישי והמקצועי.
מטרת הקורס היא להעמיק את ההבנה של הסטודנטים לתפקידם כמובילים, לפתח את המודעות לחשיבות הדאגה העצמית כחלק בלתי נפרד מהובלה מיטיבה, ולהקנות כלים שיאפשרו התמודדות, השפעה וצמיחה אישית ומקצועית במפגש עם אוכלוסיות מוחלשות.

ד"ר ראיד מועלם​ 
1 ש"ש

בשנים האחרונות חלה התפתחות משמעותית בתחום הרפואה הודות למחקר הרפואי אשר תרם באופן משמעותי להבנת המנגנונים הפיזיולוגיים ודרכי טיפול במחלות הפוגעות במערכות הפיזיולוגיות לרבות בילדים בהדרה ובסיכון. הקורס יעסוק בהצגת החדשנות האקדמית הרפואית בנושא המנגנונים הפיסיולוגיים והתפתחות המוח, המחלות שקשורות במערכות הפיזיולוגיות של גוף האדם ודרכי שיקום והטיפול בכלל ובילדים הנמצאים בסיכון ובהדרה. כמו כן, יוצג בקורס השפעת הסביבה על ההתפתחות של הילדים בכלל ואלו של ילדים בהדרה ובסיכון.
הקורס יאפשר תהליכי חקר ולמידת השפעת גורמי הסביבה על הבריאות ועל הבעיות הנוירו התפתחותיות. דגש מיוחד יהיה על ההיבט של האוריינות הבריאותי שבו יוצגו דרכי מניעה וטיפול ושיקום. הקורס יתייחס גם לדוחות הבריאותיים של משרד הבריאות והחשיבות שלהם להנחלת אוריינות בריאותית ואימוץ דפוסי התנהגות כאמצעי מניעה ושיקום והעלאת איכות הבריאות של התלמידים בבית הספר היסודי בכלל ושל ילדים בהדרה ובסיכון.

ד"ר טל פדר
1 ש"ש

שנה א ושנה ב
קורס מקוון (א-סינכרוני)
*הקורס מועבר במתכונת א-סינכרונית. אין מפגשים פרונטליים או מקוונים בזמן אמת.

האם מוזיקה יכולה לשקף יחסי כוח חברתיים? כיצד היא מבטאת הדרה והכלה של קבוצות? ולמה סגנונות מוזיקליים מסוימים זוכים ליוקרה בעוד אחרים נחשבים "נחותים" או "עממיים?”
הקורס עוסק במוזיקה כתופעה חברתית, תרבותית ופוליטית, וכמדיום שבאמצעותו נבנים, מתנגשים ולעיתים מתקרבים זהויות, ערכים וקבוצות בחברה. נלמד כיצד מוזיקה משקפת – ולעיתים גם מעצבת – תהליכים של הדרה והכלה, כיצד היא משתנה במעבר בין הקשרים חברתיים וטכנולוגיים, ואיך מושגים כמו הון תרבותי, צדק תרבותי והביטוס באים לידי ביטוי בהפקה, צריכה והערכה של מוזיקה.
הקורס יעסוק בשאלות כגון: מה הופך רצף צלילים למוזיקה? כיצד מוזיקה מעוררת מחאה? מה מזרחי ב"מוזיקה מזרחית", ומהו תהליך התקבלותה בחברה הישראלית? למה סגנונות מוזיקליים מסוימים מתקבלים כלגיטימיים יותר מאחרים? כיצד ייצוגים מוזיקליים מבנים זהויות מגדריות, אתניות ודתיות? במהלך הקורס ייחשפו הסטודנטים למושגי יסוד במוזיקה, לצד תיאוריות סוציולוגיות, אנתרופולוגיות ופילוסופיות. נבחן מקרוב מקרים אקטואליים מהזירה הישראלית והעולמית, נפגוש מגוון סגנונות מוסיקליים, ונפתח כלים לניתוח ביקורתי והאזנה מושכלת. 


קורסי בחירה פקולטתיים מקוונים
 מידע יפורסם בהמשך


Footer Mobile