כנס "מחקר, עיון ויצירה באורנים" תשע"ג

הכנס המדעי השנתי ה-14 'מחקר, עיון ויצירה באורנים'

הכנס יתקיים ביום ה', כ' בשבט תשע"ג 31.1.2013

בין השעות 16:15-08:30

בבית הדומי (בית 46)

 

לכל אורך היום: תערוכת פרסומים של סגל אורנים

 

08:30 - 09:00    התכנסות והרשמה – קומה ד' בבית הדומי

מושב פתיחה  09:00 - 09:40

אולם בית הדומי, קומה ד'
ד"ר לילך לב ארי - ראשת הרשות למחקר ולהערכה באורנים, יו"ר הכנס: דברי פתיחה
פרופ' מרואן דוירי - גישה מערכתית להבנת האדם: על תרבות ורוחניות במחקר
פרופ' יערה בראון - נשיאת מכללת אורנים הנכנסת: ברכות     

 

מושב א':   09:40 - 11:20 

1.     הכשרת מורים I

יו"ר: ד"ר מירי הראל

כיתה: 403

§  ד"ר עירית זאבי וד"ר מירה טנצר: האתגר בכתיבה אקדמית: הערכת תרומתו של קורס ייחודי בכתיבה אקדמית לסטודנטים ערבים במכללה עברית

§     ד"ר חנה קורלנד: תפיסת חזון ושאלת הזהות הארגונית בשתי מכללות אקדמיות להכשרת מורים בישראל

§      ד"ר נעמי דיקמן וד"ר ח'אולה זועבי: בין המילולי לחזותי ובין הגלוי לנרמז – ה'אני' שנגלה ביומנים של פרחי הוראה

§  ד"ר סוהאד דאהר-נאשף: האינטראקציה בין דת, חברה ומדע בבית ספר לחינוך מיוחד בחברה הערבית בישראל – השלכות להכשרת מורים


2.     חינוך וסביבותיו: השפעות משתנות

יו"ר: ד"ר ארזה אברהמי

כיתה: 402

§        ד"ר קובי אסולין: "בין הקירות" והצורך בהכרה

§    ד"ר שרה פאר, ד"ר דפנה גולדמן וד"ר בלה יעבץ: חינוך סביבתי בתנועות הנוער: סקר לאומי במודעות סביבתית ונכונות להתנהגות סביבתית אחראית

§       ד"ר הלל וורמן וד"ר סימה זך: "מגדל בבל" בארגון חינוכי קטן: כיצד המעורבים בפרויקט חינוכי מדברים בשפות שונות

§   ד"ר נורית קפלן-תורן: הקשר בין אקלים כיתה לבין מעורבות הורים והשפעתם על הערכה עצמית והישגים בלימודים: מחקר אורך בקרב תלמידים בחטיבת הביניים



3.     מספרים על ספרים משלנו I

יו"ר: ד"ר משה שנר

כיתה: 401

§        ד"ר לי כהנר ועו"ד חיים זיכרמן: חרדיוּת מודרנית –  מעמד ביניים חרדי בישראל

§        הרב ד"ר איריס יניב: מניכור לדיאלוג: הוראת המקרא בחינוך הממלכתי העל-יסודי



4.     גיבוש זהות ומפגשים בין-תרבותיים

יו"ר: פרופ' מרואן דוירי

כיתה: 205

§        ד"ר רודי שיפר: גיבוש הזהות הלאומית אצל מהגרות צעירות

§        ד"ר מיכל גרוס וד"ר נורית הוכברג: מודל הוראה להטמעת 'זהות מקומית' בקרב פרחי הוראה

§        ד"ר דינה לרון, פרופ' דוד מיטלברג וגב' פרן שרתוק: מורים ישראלים ואמריקאים במפגש בין-תרבותי



5.     סימפוזיון: מדיניות הוראת שפת אם והוראת שפות נוספות

יו"ר ומארגנת: ד"ר ג'נינה קהן-הורביץ

כיתה: 204

§        ד"ר ג'נינה קהן-הורביץ: רכישת ידע אורתוגרפי באנגלית בקרב פרחי הוראה

§        ד"ר מילה שוורץ: שני מודלים לחינוך דו-לשוני בגיל הרך

§        גב' סטפני פוקס: תוכנת מחשב להאצת הקריאה באנגלית כשפה זרה



6.     אמנות ויצירה

יו"ר: ד"ר יעל גילעת

כיתה: 203

§          גב' דורית רינגרט: על עדות ובחירה: בעקבות הציור "מניפה ועֵד" 2011

§          גב' נונה אורבך: החייאת ספריית אלכסנדריה העתיקה - פרויקט אמנות אינטרנטי לקראת ביאנלה ים- תיכונית

§        ד"ר רבקה גרשט וד"ר פטר גנדלמן: 'לחבר מחדש אבן לאבן': פסיפסי קיר ממכלול בית המרחץ הביזנטי בקיסריה

§        ד"ר יעל גילעת: הביאנלה לאדריכלות נוף עירוני בת-ים: בחינת הנוף הלשוני ומארג יחסי הכוח במרחב העירוני בהשפעת אירועי תרבות ואמנות ביוזמה ממסדית



7.     הגיל הרך ושילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים

יו"ר: ד"ר מירה קרניאלי

כיתה: 202

§        ד"ר דינה כהן: הופעת הזחילה וּויסות שינה בינקות

§        ד"ר אפי סטולרסקי וד"ר ענת גלר: איכות הדיאלוג בין גננת לבין ילדים

§        ד"ר סמדר דולב: הקשר בין עבודת המחנכת לגיל הרך עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים לבין ההכשרה וההדרכה של המחנכת

§        גב' רחל אורון וד"ר מירה קרניאלי: "שילבנו ידיים ויצאנו לחלום משותף":  גן "פיראטי" בקהילה הזרה –  חקר מקרה



הפסקת קפה   11:20 – 11:30

      מושב ב':  11:30 - 13:10

8.     ספרות  ילדים

יו"ר: ד"ר נעמי דה-מלאך

כיתה: 403

§        גב' שלומית מילמן: "נשבר הילד לרסיסים" – ביטויים לספרות של סיטואציות קיצוניות ב"המפוזר מכפר אז"ר" ו"אורי כדורי" ללאה גולדברג

§        מר חובב רשלבך: עליסה בעין ההיסט האמנותי

§        ד"ר אסנת גביאן: "אנחנו היינו האמת" – חילופי נרטיבים בסיפורת הילדים העברית 1985-1960



9.     "קצרים"

יו"ר:  פרופ' צביה מרקוביץ

כיתה: 402

§        ד"ר יעל גוטר: התפקיד: "מיילדת מחקר" – היבטים בליווי חוקרים בתהליך מחקר

§          ד"ר ליאורה נוטוב: צורכי סטודנטים והתלבטויות מרצים בקורסים של שיטות מחקר איכותניות במסגרת לימודי תואר ראשון במכללות להוראה

§        ד"ר דבורה דובינר ומר יוסף מהרטו: סיפורה של ספרייה: מה קורה ומי קורא בגן לוינסקי

§        גב' סילבי טורנר: סיפורים והמשכי סיפורים בין אם לילד במודל לפסיכותרפיה הורית מבוססת היקשרות

§        ד"ר יעל סנה: "הסברת ההווה": התרחשויות בעלות ערך חדשותי ללימודי הגאוגרפיה



10. מספרים על ספרים משלנו II

יו"ר: פרופ' משה יצחקי

כיתה: 401

§        גב' קלרה זיסקין ואלי שור (ד"ר אלה שמוקלר): מתמטיקה מזווית מפתיעה

§        ד"ר משה שנר: יאנוש קורצ'אק ויצחק קצנלסון: שני מחנכים בתהומות ההיסטוריה

§        ד"ר גבי ברזל: קולנוע אופציונלי - פילוסופיה מהסרטים



11. סביבות למידה מתוקשבות

יו"ר: ד"ר מדי וליצקר-פולק

כיתה: 205

§        ד"ר מיכל דולב-כהן ופרופ' עזי ברק: השימוש בתוכנה למסרים מיידיים כאמצעי להקלה רגשית אצל   מתבגרים

§        ד"ר ארנון מדזיני: הסמארטפון ככלי ליצירה ולצריכה של מידע גאוגרפי בלמידה מחוץ לכיתה: מידע מבוסס מיקום (Geolocation)

§        ד"ר חגית מישר טל: מפות אינטראקטיביות מקוונות כסביבות למידה



12. הורים ומעורבותם בחינוך

יו"ר: פרופ' רחל סגינר

כיתה: 204

§        ד"ר טליה גור: תרומת עבודה קלינית של סטודנטיות לחינוך מיוחד לתחושת המסוגלות העצמית

§         ד"ר שירלי שויער ופרופ' רחל סגינר: אוריינטציית עתיד מיוחלת: על הקשר בין דיווחי אימהות וילדיהן המתבגרים

§        ד"ר נורית גור יעיש, ד"ר אורה אביעזר ומר גל סלונים: אמונה של אימהות לגבי טבע האינטליגנציה, והשפעתה על תחושת המסוגלות שלהן ועל מעורבותן בתחום הלימודי

§        ד"ר שלומית אוריָן: הורות דמוקרטית - מסרים סותרים בספרי הדרכה להורים



13. הכשרת מורים II

יו"ר: ד"ר דינה לרון

כיתה: 203

§    פרופ' ריקרדו טרומפר וד"ר אסנת אלדר: השפעתה של התכנית לתואר שני בהוראת המדעים על התפתחותם המקצועית של המורים

§        ד"ר עטרה שריקי: פיתוח מיומנויות למידה עצמית של פרחי הוראה: המקרה של קורס מקוון בתולדות המתמטיקה

§    ד"ר מיכל נחשון וד"ר אמירה רום: תרומת הפרק היישומי בקורס "תכנון ובניית יחידות לימוד במדע וטכנולוגיה" להטמעת תכנית הלימודים על-ידי המורה

§     ד"ר מירי הראל וד"ר אורלי סלע: מצרכני ידע ליצרני ידע: תפקידה של המכללה בפיתוח מיומנויות מחקר של מורים



14. ערכים, ציונות והבניה חברתית

יו"ר: ד"ר ג'ק פסטור

כיתה: 202

§        פרופ' ראובן שהם: ההמנון הצה"לי משנות הארבעים ועד ימינו – קווים לדמותו

§       ד"ר אהוד מנור: וייצמן וההתיישבות השיתופית 1939-1919    על מה ולמה הברית?

§      ד"ר ניר רסיסי: הפרטת החינוך לערכים ציוניים בישראל



הפסקת צהריים   13:10 – 13:40

     

מושב ג':    13:40 - 15:20

15. סימפוזיון: סולידריות כיוצרת "אנחנו" ו"אחרים": הצגת הממד הפילוסופי ושני חקרי מקרה

יו"ר ומארגנת: פרופ' נעימה ברזל

כיתה: 403

§         גב' נעמי הררי: תפיסת הסולידריות בין רורטי לקאמי- הגישה הפרגמאטית מול הגישה הקיומית –אוניברסלית. השאלה לדיון עקב כך: מושאי סולידריות לאור חקרי מקרה ואפיוניה בהתייחס לגישות שהוצגו

§    ד"ר עופר קצ'רגין: מי הן מושאי הסולידריות של קבוצת הסטודנטיות הערביות: אבחון, ניתוח ודוגמאות



§        ד"ר לי כהנר: מי הן מושאי הסולידריות של החרדיוֹת המודרניות: אבחון, ניתוח ודוגמאות

16. ביולוגיה

יו"ר: פרופ' שמחה לב-ידוּן

כיתה: 402

§        גב' טלי ברמן וד"ר ערן גפן: דגמי חילוף גזים בחרקים: תפקיד גנגליוני הראש בבקרה העצבית

§        גב' איה גולדשטיין, ד"ר שי מרקמן, פרופ' יוסי לשם וד"ר מוטי צ'רטר: תחרות ניצול ותחרות הפרעה על מקומות קינון בציפורי שיר

§        גב' גלית פדידה וד"ר ניצה מירסקי: תאי אנדותל במדיום גְבַהּ-גלוקוז כמודל לפגיעה סוכרתית בכלי הדם

§        ד"ר תמר קיסר, ד"ר אלי הררי, ד"ר רקפת שרון וד"ר תרצה זהבי: גידול צמחי צוף בשולי כרמים לשימור מגוון פרזיטואידים כאויבים טבעיים להדברה ביולוגית

§       פרופ' אורי צולר: ,,הקשר האנדוקריני'': חקלאות – סביבה – בריאות, השקיה חקלאית במי קולחין - האם קיימת בעיה?



17. שפה, לשון וספרות

יו"ר: ד"ר יעל פויס

כיתה: 401

§      גב' שרה ברנד: חילופי קוד ( (CS - Code-Switching (ערבית-עברית) בלשונם של דוברי ערבית משכילים דו-לשוניים מצפון  הארץ:  ההיבט הלשוני-מבני

§        ד"ר יעל פויס: הספרות שלי – הספרות של אויבי

§        ד"ר ליאור לקס: בין אחידות לנאמנות - הסגלה צורנית של מילים שאולות בערבית

§      ד"ר יעל אברהמי: "חרה אפו" – חזרה לחידה ישנה



18. חינוך, ארגון ומנהיגות

יו"ר: ד"ר חנה קורלנד

כיתה: 205

§     ד"ר חנה קורלנד וגב' רחל הלגוע: רכזי הערכה בית ספריים - תפיסת תפקיד והטמעתו בבית הספר

§        עו"ד ניבי גל-אריאלי: ממלכתי או מקומי – תפיסת החינוך כשירות ציבורי

§        ד"ר מירי הראל, גב' פז אלניר וגב' עדנה בשן: מניהול ידע לפיתוח ידע - תיאור תהליך למידה בצוות הדרכה פדגוגית

§        ד"ר ליאורה נוטוב ופרופ' אורית חזן: מה בין Maslow ל-Schein? תפקיד חינוך כיתה בתיכון בישראל כסולם מחויבות

§        ד"ר איציק גונן: אילו מנהיגים מובילים את בתי הספר שלנו?



19. הדרה ורב-תרבותיות

יו"ר: פרופ' דוד מיטלברג

כיתה: 204

§        ד"ר רבאח חלבי: סטודנטים ערבים באוניברסיטה העברית: נוכחים נפקדים

§        ד"ר מיכאל מוטולה וגב' עמית מוזיקנט: החינוך הטיפולי - CARING , כתפיסה מגשרת בין עולם החינוך ועולם הטיפול

§   ד"ר לילך לב ארי וד"ר דינה לרון: מפגשים עם "האחרים" במסגרת לימודי תואר שני במכללה לחינוך: לקראת רב-תרבותיות?

§        ד"ר ענת גלר: "יש פיל בחדר": הפער בין רטוריקה ועשייה: המקרה של שיח 'החינוך הבין-תרבותי' בהתייחס לסטודנטים ערבים במכללות דוברות עברית



20.               תקשורת וחברה

יו"ר: פרופ' רינה בן-שחר

כיתה: 203

§        ד"ר אריאל פרידמן: עשר שנים של  הפקות קליפים על-ידי בני נוער ישראלים

§      ד"ר שחר מרנין-דיסטלפלד: "את תכיני תבשילים, אמה תעשה כלים" עקרת הבית העברייה בפרסומות מתקופת המנדט – ניתוח סמיוטי

§        ד"ר גבי ברזל: הטריוויאליטי שבין הריאליטי לבין ה-facebook



מעבר למושב נעילה ללא הפסקה

מושב נעילה: הרצאת אורח  15:20– 16:15

אולם בית הדומי, קומה ד'

§        פרופ' יאיר קארו - נשיא מכללת אורנים: "מחשבות"

§        דברי סיכום: ד"ר לילך לב ארי - ראשת הרשות למחקר ולהערכה, יו"ר הכנס

b a  b a  b a  b a  b a  b a

 

פוסטר (יוצג לאורך היום)

קידום בריאות

§        גב' שאדיה עואודה וד"ר מדי וליצקר-פולק:  תזונה נבונה: מודעות ודפוסי התנהגות של תלמידים מתבגרים במגזר הערבי

 

Footer Mobile