הכנס המדעי השנתי ה-17  
         - "מחקר, עיון ויצירה באורנים"
 
   
      יום ב', כ"ב בשבט, תשע"ו 1/2/2016
 
   
      בין השעות 08:30 - 16:10
 
   
       
         בית הדומי (בית 46)
 
     
 
    
       לאורך כל היום תוצג תערוכת פרסומים של סגל אורנים
 
   
      
         
   
      08:30 - 09:00  
      –  
      התכנסות והרשמה – קומה ד' בבית הדומי
     
 
    
      מושב פתיחה:  
         09:00 - 09:40
   אולם בית הדומי, קומה ד' 
   
      לילך לב ארי: ראשת הרשות למחקר ולהערכה באורנים, יו"ר הכנס: דברי פתיחה
   
      גליה בר אור: מרחב המוזאון: פורום, סדנה, מחוז זיכרון
   
      יערה בר-און: נשיאת מכללת אורנים: מגיבה
 
   
      
         
            
   
      
         מושב א':   
         09:40 - 11:20  
   
   
  1. זהות מקצועית והכשרת מורים  
 יו"ר: מירי הראל
כיתה: 401
 
   
   
      - 
         מירית רחמים: הבניית ידע בקהילת לומדים: דפוס הכוכב
- 
         מירי הראל ואורלי סלע: "את צריכה להוכיח את עצמך, ליזום פרוייקטים, להיות אקטיבית" - תפקידן של המורות הטירוניות עצמן בתהליך הקליטה שלהן בהוראה
- 
         חיותה ינון ולילי אורלנד-ברק: 'מחויבות לייעוד' בחייהם המקצועיים של עובדי הוראה: תהליכי קבלת החלטות תעסוקתיות של עובדי הוראה בעלי אוריינטציית ייעוד
      
   
   
       2. 
      סוגיות במקרא ובמחשבת ישראל
 
   
   
יו"ר: ענת ישראלי
   כיתה: 402
   
      - רות דנינו ליכטנשטיין וסיגל אחיטוב: איזה סיפור מסיפורי התנ"ך את בוחרת להעלות בזיכרונך? תרומת הבחירה של סיפורי מקרא על ידי סטודנטיות לגיל הרך - להכשרתן להוראה
- 
         איריס יניב: מרצה וסטודנטית מלמדות ביחד – "הילכו שניים יחדיו בלתי אם נועדו?!" (עמוס ג' 3)
- 
         אבי קדיש: אור חדש על "ספר המידות" מתוך כתבי-היד
- 
         ענת ישראלי: 'כִּי עָלֶיךָ הֹרַגְנוּ כָל הַיּוֹם': גבורה ומגדר בסוגיה תלמודית אחת
 
      
   
      
 3. קיימות ומגוון ביולוגי
 
   
   
 יו"ר: מדי וליצקר-פולק
    כיתה: 403
   
      - 
         אורן אזארי בהנחיית מיכל גרוס, ציפי עשת ואברהם חיים: הערך הכלכלי של הגן הבוטני במכללת אורנים
- 
         שרה פאר ומיכל (מוקי) גרוס: תרומת 'אשכול קיימוּת' למודעות סטודנטים להוראה למושגים ונושאים מתחום הקיימוּת
- 
         אלון רוטשילד, אריה רוזנפלד, תמר קיסר, עידן שפירא, אלעד טנא ומיכל אקרמן: קידום כרמים תומכי מגוון ביולוגי בישראל
      
         
   
         4.    נוף, קרקע והתיישבות: חידושים במחקר ארץ ישראל [בעת החדשה]
    יו"ר: ארנון מדזיני
    דברי פתיחה: יחיאל לקט, יו"ר מכון קק"ל לתולדות הציונות וההתיישבות
    כיתה: 201
   
      - 
         דורון בר: אידאולוגיה ונוף סמלי: קבורתם בשנית של אנשי שם יהודיים באדמת ארץ ישראל 1967-1904
- 
         אסתי ינקלביץ: "אורח בא להזהירנו"-  פרופ' גדעון מר ותרומתו למפעל ההתיישבות בגליל העליון
- 
         ארנון מדזיני: כיצד הפוליטיקה של המפות משפיעה על הבנתנו את העולם
- יאיר בוימל: מדיניותה הקרקעית של ישראל והקק"ל כלפי האזרחים הערבים בישראל 1948 – 2012
- 
         אסתר כרמל חכים: העיתונאית דורותי קהן בר אדון השוואתה בין קיבוץ למושב 1947 
      
       
 
    5 . פדגוגיה מותאמת לנוער בסיכון: קידום של ויסות עצמי ומוטיבציה
    יו"ר: עינת ליכטינגר
    מגיבה: מיכל ראזר
   כיתה: 202
   
      - 
         רויטל סויסה: תכנית רב ממדית של ויסות עצמי עבור תלמידים עם בעיות התנהגות ובעיות רגשיות בכיתה רב גילית א-ג
- 
         הדס להמן בסודו: העברת השתלמות מורים בנושא ויסות עצמי למחנכות בחינוך המיוחד
- 
         אניסה עאבד: השלכות של תכנית התערבות לקידום הויסות העצמי על תחושת המסוגלות העצמית, ההישגים והדימוי העצמי של תלמידים בהדרה
      
         
   
       6.  אמנות ויצירה
    יו"ר: יעל גילעת 
    כיתה: 203
   
      - 
         דורית רינגרט: אל המגדלור - רישומים למרת רמסיי
- 
         טלי הראל אבן: הצילום כמדיום המאפשר התבוננות וצמיחה בבני נוער
- 
         גייל סוסקין: תפיסות עצמי ותפיסות הגוף בקרב נשים חרדיות
         
      
   
      הפסקת קפה   11:20 –  11:30
     
 
    
      מושב ב':  
         11:30 – 13:10 
 
    
       
   
      7.   דוד וקשטיין: סימפוזיון בנושא סרטו העוסק ב"חירות באמנות ישראלית"
כיתה:  401
   
          8.     מדעי החברה
   יו"ר: דוד מיטלברג
כיתה: 402
   
      - 
         רבאח חלבי: הסטודנטיות הערביות לתואר שני במכללת אורנים: בין נוחות אישית וחברתית ושתיקה פוליטית
- 
         מיכל ראזר, 
         דוד מיטלברג וסנאית אילון: זיהוי משתנים בית ספריים המשמשים כגורמים מפצים או גורמים משמרים של מצב חברתי כלכלי של התלמידים - ניתוח משני של נתוני פיזה 2012 בישראל
- 
         יהושע רץ: "הוא התחיל!" עיסוק בסכסוך הישראלי-פלסטיני בחינוך הפורמאלי בחטיבה העליונה: מדוע, לשם מה וכיצד?
- 
         עירית זאבי ולי כהנר: שפת הפרסומת החרדית לנדל"ן כמייצגת את "תפיסת המקום"
      
   
   
       9.    
      עיונים במקרא ובמגילות מדבר יהודה 
             
    יו"ר: יעל אברהמי
כיתה: 403
   
      - 
         חנה כהן ידען: "ותורדם בחבל בעד החלון כי ביתה בקיר החומה ובחומה היא יושבת" מרחב ודימויי מרחב בסיפור רחב הזונה (יהושע ב; ו)
- 
         מיכה רואי: חוק הסוטה וכוס התרעלה
- 
         רות דנינו ליכטנשטיין: הנבואה החידתית אודות המלך הנבחר בשמ"א ב, א-י
- 
         יעל אברהמי: רטוריקה של ריחות בנבואת ישעיהו ורקעה הרעיוני
- 
         ליאורה גולדמן: עיון חוזר בשאלת הפילוג לכיתות ביהודה בימי בית שני על סמך עדות מגילת ברית דמשק
      
   
   
       10  .  
      מהכשרה להוראה: דילמות בפיתוח מקצועי
   יו"ר: מירה קרניאלי
כיתה: 201
   
      - 
         שירלי שויער ושוש לשם: מה צופן עתידי כמורה? תקוות וחששות של מועמדים ללימודי הוראה
- 
         אורית קובו הייט וגילת כהן: בחירת ערוצי תקשורת שונים לביצוע משימות פשוטות ומורכבות במסגרת עבודת צוותי מקצוע בבתי הספר
- 
         חנה טיש: פיתוח מקצועי למורים מומחים ובעלי ותק - למידה בקבוצת השייכות (הומוגנית) או בקבוצה מגוונת (הטרוגנית)?
- 
         מירה טנצר: "כתיבת עבודת גמר", קורס בלימודים לתואר M.Ed. – מאפייני הוראה-למידה, ניתוח רפלקטיבי של המורים ושביעות הרצון של הלומדים
      
         
   
       11.   
      מושב לרגל השקת גיליון מספר 8 של כתב העת 
      "דברים" בנושא 
      "גוף"
   יו"ר: נעימה ברזל 
   כיתה: 202
   
      - 
         ורד טוהר: גוּפֵך הוא מבצרוֹ: מיתוסים ואגדות על נשים בתוך תיבות ונשים בתוך חוֹמוֹת
- 
         שחר מרנין-דיסטלפלד: "העירי את יפייך הנרדם!": ייצוגי גוף האישה בפרסומות למוצרי בריאות ויופי מתקופת המנדט הבריטי
- 
         אילה צור: הגוף האנושי וגופו של המקום: התפתחות זהות מקצועית בהכשרת מורים
- 
         תמר לוז-גרבר: "וְלֹא סִפַּרְתִּי שֶׁיָּרַד לִי דָּם" יחסן של נערות אל הווסת כפי שמשתקף בספרות
      
   
    12.   סימפוזיון עבודות גמר של סטודנטים בתואר השני כחלק ממחקר גדול יותר – שאלות, תהיות והתלבטויות
    יו"ר: איציק גונן וניבי גל-אריאלי
    כיתה: 203
   
   
               
 
   
      הפסקת צהריים   13:10 – 13:40
    בית 42, כניסה 4, אולם 306
    
    
      
         מושב ג':    
         13:40 – 15:20
          
      
 
   
       13.  הדרה, סיכון ולקויות למידה
יו"ר: מרואן דוירי
כיתה: 401
   
      - 
         טליה גור ועינת ליכטינגר: תהליכי ויסות עצמי ומוטיבציה בכתיבה של בני נוער בסיכון
- 
         עמית מוזיקנט וקיין זאב: משמעות "הבית" בסיפורי חיים של בני נוער בסיכון
- 
         אילת גופר ועדינה מאיר: להיות סטודנט עם ADHD ולנהל שגרת חיים: איך זה נראה ואיך זה מרגיש
      - 
         הדס ברודי שרודר וכרמית שלו לייפר: מודל מיטבי להכנה לאקדמיה במכללת אורנים 
- 
         עופר קצ'רגין: נוירוצנטריזם, אשליית מדעי-המוח בחינוך, ולקויות-למידה: ביקורת על 'ההגיון ההולמסי' של שיח האבחון-הדידקטי העכשווי
 
      
   
 
   
    
      
         14.  
         ביולוגיה וסביבה
   יו"ר: שמחה לב-ידון 
   כיתה: 402
   
      - 
         רננה מילבסקי, אבי בר מסדה, גידי נאמן ורחל בן-שלמה: ההרכב הגנטי של 
         אורן ירושלים טבעי (זן מזרחי) בכרמל ומידת האינטרוגרסיה של גנים מיערות אורן נטועים, כבסיס למדיניות שימור
- 
         ליהי עמית, 
         רחל בן שלמה ואלעד חיל: האם סימביונטים שניוניים תורמים להתמיינות של כנימות עפצים בישראל?
- 
         אורי שיינס ויוני וורטמן: בקרת אוכלוסיה של הנוטריה (Myocastor coypus) באגמון החולה
- 
         עמיר ספיר: על הריי געש תת מיימים, תולעים, פטריות מוזרות, וגבישים – תולעים תת מימיות חושפות את סודות הים העמוק
      
         
   
      
         
   
      15. 
        
      מדעי הרוח
   יו"ר: הדס הירש
כיתה: 403
   
      - 
         אילת אטינגר: כוחו של סיפור – וסיפורו של קורס: "סיפור בורא עולם"
- 
         אילנה אלקד-להמן ויעל פויס: קריאה, שיח וכתיבה בקבוצה מרובת תרבויות – בין גילוי לכיסוי
- 
         קובי אסולין: בין תחומיות לאור ההיסט מאמת להרמנויטיקה
- 
         תמר הולצמן: המעברות בזיכרון ההיסטורי - מה היה כאן ולמה (כמעט) לא מדברים על זה?
      
         
   
      
         
   
      16.  
      הגיל הרך: בין הכשרה לפרקטיקה
   יו"ר: אורית דרור-לוי
כיתה: 201
   
      - 
         רחל רביד, אורית מיוחס ומרי אלן מקגוויר שוורץ: חוללות עצמית בכתיבה רפלקטיבית של פרחי הוראה בגיל הרך – הקשרים בין תרבותיים
- 
         ענת גלר ואפי סטולרסקי: מגרוטאות לאוצרות – חוויות מהעברת סדנה לסטודנטים בגרמניה
- 
         סמדר דולב, לאה טל ואפרת שר-צנזור: הקשר בין ייצוגים של גננות לגבי התנסויותיהן בגן לבין האקלים החינוכי בגן
      
         
   
      
         
   
      יו"ר:  עטרה שריקי
   כיתה: 202
   
      - 
         עטרה שריקי וליאורה נוטוב: מורים ותלמידים מבצעים יחדיו פעילות חקר מתמטית: השלכות על שינוי בתפיסת מורים את תפקידם
- 
         אנה פרוסק: עידוד תלמידים ל-"חשיבה לא שגרתית" על מתמטיקה – נקודת המבט של תלמידים ושל מורים
- 
         תקוה עובדיה: תאוריה במעשה: מורים סטודנטים בתואר שני מיישמים ידע תאורטי בכיתותיהם
- 
         גדי מדור: אבחון ושינוי תפיסות תלמידים באסטרונומיה באמצעות שילוב מודלים תלת-ממדיים
      
         
   
      
         
   
      18. 
      הוראת שפות
    יו"ר: מילה שוורץ
    כיתה: 203
   
      - 
         אלישבע ברקון וננסי פלד: חיבור בין תרבות ומיומנויות שפתיות בלמידה והוראת שפה
- 
         ג'נינה קהן-הורביץ, עליזה יקיר וצביה ברזניץז"ל: פענוח מילים רב-הברתיות באנגלית כשפה זרה: הבדלים בין-אישיים
- 
         בהאא מח'ול ועילית אולשטיין: עם מה אני בא ועם מה אני יוצא מחטיבת הביניים: מחקר על אודות אוצר המילים האקדמי בקרב תלמידים ערביים-איכות וכמות
 
 
   
      
   
      19.  
      על תרבות ומפגשים בין-תרבותיים
יו"ר: רינה בן-שחר
כיתה: 204
   
      - 
         פז אלניר: 'תו תקן' לחג וחג כ'תו תקן'
- 
         שלומית אוריָן: השיח בחוגי הדרכה להורים בישראל ובארה"ב – שיח דמוקרטי-דליברטיבי? 
- 
         לילך לב ארי ורביעה חסיסי-סאבק: מפגש עם 'אחרים' במוסדות להשכלה גבוהה (בין סטודנטים יהודים וערבים לתואר שני): לקראת מסוגלות בין-תרבותית?
             
   
      
  
         מעבר למושב נעילה ללא הפסקה
   
       
    
      מושב נעילה:  
         15:20– 16:10
   
      יו"ר: לילך לב ארי
   אולם בית הדומי, קומה ד' 
   
      - 
         דניאל גוטווין
 
 ההשתקפויות הרעיוניות והתרבותיות של הפרטת החברה והכלכלה בישראל
      - 
         לילך לב ארי: ראשת הרשות למחקר ולהערכה, יו"ר הכנס: דברי סיכום