חזון החוג

חזון החוג לחינוך מיוחד בגיל הרך
 
חזון (Vision)
החוג לחינוך מיוחד בגיל הרך הוא מסגרת חינוכית המצמיחה ומכשירה מחנכות ומחנכים המחויבים לקידום השוויון בין בני אדם. מחנכות ומחנכים המגלים אחריות אישית, חברתית וקהילתית, אמפתיה ועמדה רב תרבותית. מחנכים אלה תופסים את הילד עם הצרכים המיוחדים כאדם וכחבר שווה זכויות במערכת החינוך ובחברה. הם פועלים מתוך ראיה אקולוגית-מערכתית-התפתחותית ומקיימים יחסי גומלין עם הוריו, משפחתו, מטפליו, חבריו וקהילתו של הילד עם הצרכים המיוחדים. זאת במטרה לספק לו הזדמנויות ללמידה מיטבית ולתרום להתפתחותו הקוגניטיבית, הרגשית והחברתית. בנוסף, החוג לחינוך מיוחד בגיל הרך מחנך לאהבת הדעת, לחשיבה ביקורתית ורפלקטיבית, לעמדה אוטונומית, אותנטיות, הכלה, שותפות ומעורבות.
 
שליחות (Mission)
החוג לחינוך מיוחד בגיל הרך ישאף להצמיח מחנכות ומחנכים המסוגלים לזהות את צרכיו הייחודיים של כל לומד, לקדמו ולהביאו למיצוי יכולותיו. לפתח אנשי חינוך והוראה המשפיעים על קביעת סטנדרטים גבוהים של טיפול וחינוך איכותי. אנשי חינוך והוראה המספקים לילד, למשפחתו ולקהילתו מקור לתמיכה, להעצמה ולראיה רב-תרבותית. כמו כן, החוג לחינוך מיוחד בגיל הרך יהווה מקור לצמיחתה של פדגוגיה איכותית בהקשרים מערכתיים,  לצמיחתם של חוקרים מובילים ושל מחקר עדכני. החוג לחינוך מיוחד בגיל הרך, ישאף להיות מקור לפיתוח של תכניות לימודים אישיות וקבוצתיות מותאמות ומונגשות, הכוללות: דרכים להערכת תפקודו של הילד ובניית תכניות התערבות וטיפול עבור ילדים צעירים במצבי סיכון (בעיות וקשיים בתחומי הלמידה, ההתנהגות, הרגש ועיכובים התפתחותיים).  מכאן שהלימודים בחוג לחינוך מיוחד בגיל הרך יאפשרו לבוגריו לתת מענה לכל טווח החינוך המיוחד בגיל הרך ולכל טווח המסגרות שבו.
 
מטרות
סטודנטים:
  • הבניית זהות מקצועית (דידקטיקה, פדגוגיה וידע בתחום דעת) התומכת בהוראה, חינוך וטיפול בגנים המיוחדים והמשלבים.
  • הקניית ידע עדכני, כלים לחשיבה שיטתית וכן, כישורי תכנון, הפעלה והערכה של תכניות התערבות בחינוך המיוחד לגיל הגן..
  • הקניית מיומנויות לעבודת צוות וניהולו, להדרכת הורים לילדים צעירים בגנים המיוחדים והמשלבים ולקשרים עם גורמים ממסדיים.
  • הענקת כלים לאיתור ומתן תמיכה ומענה חינוכי טיפולי לילדים עם צרכים מיוחדים, במטרה למנוע או לצמצם את הפערים בכל תחומי הלימוד וההתפתחות כולל התייחסות להיבטים רגשיים וחברתיים הנלווים.
  • הגברת המודעות של הסטודנט לאפיון סביבה חינוכית איכותית בעלת תרבות משלבת (השמעת קולו של הילד, קולה של המשפחה והקהילה במרחב הגני).
  • מתן כלים פדגוגיים להנגשת הסביבה החינוכית בגיל הגן למגוון הלקויות.
  • מתן כלים לתכנון לימודים המותאם ומונגש לכל ילדי הגן תוך שימת דגש על העצמת/הגברת מעורבות הילד עם הצרכים המיוחדים בפעילות.
  • פיתוח לומד עצמאי ואוטונומי בעל יכולת לחשיבה רפלקטיבית, ביקורתית, רגשית וערכית. לומד המזהה את הייחודיות שבו לצד הייחודיות שבאחרים ומסוגל לפעול באופן אינטגרטיבי המשלב בין צרכיו ויכולותיו לבין צרכיהם של האחרים.
  • טיפוח ופיתוח אתיקה חינוכית.
  • העשרת עולמו התרבותי של הסטודנט.
  • טיפוח מיומנויות אורייניות אקדמיות.

סגל
:
  • בניית קהילה לומדת וחוקרת המהווה מקור לשייכות, תמיכה והתפתחות אקדמית ומקצועית.
  • טיפוח סגל ייחודי ואיכותי מבחינה מקצועית ואקדמית בראי חזון החוג.
  • קידום מיומנויות ההוראה והמחקר של הסגל האקדמי.
  • טיפוח, הכשרה ומתן תמיכה לסגל האקדמי הצעיר.
  • חידוד תהליכי הקבלה, המיון והערכה של מועמדים.

​מעורבות ואחריות בחברה
  • טיפוח ופיתוח השותפות בין החוג לחינוך מיוחד בגיל הרך לבין גורמים ממסדיים, מערכתיים וקהילתיים הקשורים לעבודה עם הילד עם הצרכים המיוחדים ומשפחתו.
  • הגברת מעורבות הסטודנטים למען חברה הדוגלת במתן שוויון הזדמנויות לכלל הילדים בגיל הרך.
  • הגברת מעורבות הסטודנטים בפורומים החברתיים במכללת אורנים.

יעדים
  • קיום שלב הפיילוט של הפרקטיקום במוכנות לקריאה כתיבה וחשבון. הפרקטיקום יתקיים בשיתוף פעולה עם מחלקות הרווחה, החינוך והשפ"ח בעיריית טבעון ויערך בשעות אחר הצהריים בקהילתם ובבתיהם של הילדים (70% מהמפגשים). כמו כן, יתקיימו מפגשי העשרה באורנים (בגן הבוטני, ספרית מרים רות, פינת החי ואוסף הפוחלצים).
  • קיום סיורים לימודיים, לשנתונים ג ו ד, במסגרות ייחודיות לטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים.
  • קיום מפגשים קבוצתיים עם הסטודנטים בחוג לצורך השמעת קולם.
  • קיום השתלמויות מותאמות אישית בנושאי תקשוב לסגל החוג.
  • קיום השתלמויות לסגל בנושאי פדגוגיה, בשיתוף המרכז לקידום ההוראה.
  • קיום השתלמות לסגל בנושאי מחקר וכתיבת מאמרים אקדמיים, בשיתוף רשות למחקר ולהערכה.
  • הקמת צוות האחראי על תהליכי הקבלה, המיון והערכה של מועמדים.
  • הסדרת ישיבות צוות קבועות עבור צוות ההדרכה בחוג.
  • הסדרת ישיבות הערכה לגבי תפקוד סטודנטים באמצע השנה ובסוף השנה.
  • קיום ישיבת פתיחת שנה וישיבת סוף שנה לכל סגל החוג.
  • הסדרת שיחות אישיות עם סגל החוג.
  • ביצוע מחקר הערכה למגוון הקורסים הכלולים בפרויקט הפרקטיקום.
  • ביצוע מחקר בקרב הסטודנטים הממפה את מידת ההלימה בין צורכי הסטודנטים ולתוכנית הלימודים של החוג.
  • כתיבת תכנית להסבת אקדמאים בחינוך מיוחד לגיל הרך בשיתוף עם החוג לגיל הרך והסבת אקדמאים.
  • אישור התוכנית להסבת אקדמאים בועדות המכללה.
  • קיום ימי עיון בתחום החינוך המיוחד לגיל הרך (למשל: אומנות עבור ילדים עם צרכים מיוחדים – קשרי אקדמיה שדה, הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, ילדים ואנשים עם צרכים מיוחדים בספרות, יצירת קשרים מיטביים עם מערכות ממסדיות לקידום צרכיהם של הילד, משפחתו וקהילתו ועוד).
  • הבניית השתלמות לגננות המאמנות בשיתוף עם היחידה ללימודי תעודה והתמחות.
  • קיום פורום שיח שדה-מכללה (גננות מאמנות ומדריכות פדגוגיות).
  • הקמת פורום מרצים וסטודנטים המעודד שיח ודיאלוג בכל הקשור לחוויות הלמידה בחוג.
  • קיום שיתוף פעולה בינלאומי - מחקרי והאקדמי.
  • קיום שיח רציף עם גורמים ממסדיים בקהילה (מחלקות חינוך, רווחה ושפ"ח בקרית טבעון), כחלק מפרויקט הפרקטיקום המפתח.
Footer Mobile