פרופ' משה יצחקי
1 ש"ש
כל חברה מושתתת, נוהגת ומחנכת על בסיס מודלים תרבותיים המשקפים את אופייה, מהותה, האתוס והמיתוס שלה, ערכיה וחוקיה. תפקיד הטקסים בחברות הוא לקיים הפסק בזמן, להתבונן, לייחד, להדגיש, לשמר, לחזק או לקדש ולחנך להבדיל אותם משגרת החולין ולחנך על פיהן בבחינת והגדת לבנך ולבתך. עוד משמש הטקס וההתכוננות אליו כחלק ממנגנוני השינוי והשימור של תרבויות.
טקסטים ספרותיים מהווים חלון ומראה להתבוננות במודלים אלה. כדי להתבונן בכל האמור לעיל יש לקרוא את הטקסטים הנכתבים בשפה הקולקטיבית המשותפת של אותה תרבות בקריאה חתרנית ומדרשית, כאשר הרובד הקונוטטיבי משמש כלי מרכזי בה. פריזמת עיון זו בטקסטים, מאפשרת לראות את הכוחות, הדינאמיקה והמגמות המובלעים בטקסט כמו גם את הפוטנציאל של הטקסט להזמין את קוראיו להגיב לאתגר שמציב הטקסט, אם על ידי שימור וחיזוק האמונות, המנהגים וההלכות בחברות שמרניות ואם על ידי הזמנה לפרק את המודל התרבותי, להתבונן במרכז הערכים שלו ומשם לבנות מחדש את המודל.
כשנשאל הסופר הרוסי המפורסם גורקי, כיצד ראוי לכתוב ספרות ילדים: "כמו למבוגרים", ענה, "אבל יותר טוב". ספרות ילדים הנכתבת "כמו למבוגרים" טומנת בחובה כמה רבדים ואפשרויות קריאה ופרשנות, ביניהם אפשרות של הקריאה החתרנית, אותה טומנים סופרי הילדים. מתחת לקליפתו החיצונית לכאורה של הסיפור הפונה אל חשיבתם המיתית ואל דמיונם היוצר, טומנת שפת הטקסט מגמות והשקפות פוליטיות, חיזוק או ערעור של מודלים וטקסים, חיזוק או ערעור של אמונות וערכים. הקורס יציע ללומדיו מסע בזמן תוך התבוננות בטקסים ובטקסטים מכוננים ובטקסטים עכשוויים ומתוכם לבחון מחדש את הטקסים והטקסטים הנלמדים בגיל הרך.