ביחד נביא את ההנאה שבמדעים לבתי הספר!
הלימודים לתואר שני בהוראת המדעים נועדו להעצים את יכולתם המקצועית של המורים בבית הספר.
הלימודים משלבים רכישת ידע עדכני, תובנות מעמיקות ומיומנויות למידה והוראה אפקטיביות.
תכנית הלימודים מציגה אינטגרציה בין התיאוריה למעשה החינוכי ומעצבת בסיס משותף להוראת המדעים, הטכנולוגיה והמתמטיקה, המאפשר דיאלוג בית ספרי בשפה ובמושגים הנהירים לכלל צוות הוראת המדעים.
תכנית הלימודים ממוקדת בפיתוח תפיסות ודרכי הוראה המדגישות פיתוח אוריינות מדעית והעשרה דיסציפלינארית, זאת לצד לימוד והתנסות בשיטות מחקר חינוכי בהוראת מדעים, טכנולוגיה ומתמטיקה, ופיתוח מנהיגות חינוכית בתחומים אלו.
התכנית מיועדת למורים בעלי תואר ראשון המוסמכים להוראת מדעים ו/או מתמטיקה בבתי ספר על-יסודיים, בעלי ניסיון בהוראה, המעוניינים בפיתוח מקצועי אישי והמייעדים עצמם להמשיך וללמד כמורים טובים יותר, כבעלי תפקידים, כמורים מובילים וכרכזי מקצוע.
התכנית בנויה משילוב של שתי מערכות ידע: האחת, למידה משותפת של כל המתמחים המעניקה בסיס חינוכי-פדגוגי רחב המתייחס באופן מעמיק לעולם המושגים והמונחים המשותף לכלל מורי המדעים, הטכנולוגיה והמתמטיקה, ומערכת שנייה הכוללת חמש התמחויות הוראה בבית-הספר העל-יסודי: מתמטיקה, ביולוגיה, פיזיקה, כימיה ומדע וטכנולוגיה בהן מובנה ידע תוכן עדכני המותאם לפרופסיה.
הוראת מתמטיקה
הסטנדרטים להוראת המתמטיקה אשר פותחו על-ידי המועצה הלאומית של מורי המתמטיקה בארה"ב יצרו חזון חדש בנוגע לדמותם של מורי המתמטיקה. התפיסה שעל הוראת המתמטיקה להיות ממוקדת סביב פעילויות חקר ולמידה מאתגרת וחווייתית, מאפשרת לתלמידים בעלי יכולות הטרוגניות להעלות שאלות, לחקור תופעות מתמטיות, להסיק מסקנות ולגלות חוקיות, כל זאת במסגרת של תכנית לימודים מובנית. כמו כן, מודגש יותר ויותר הצורך לשלב לימודי מדעים ומתמטיקה, במיוחד בתחום של הכשרת המורים. המדעים ומתמטיקה שזורים זה בזה בחיי היומיום, כך שהגיוני לשלבם בכיתה כאשר המטרה היא להכשיר את התלמידים לתפקוד בעולם האמיתי. המתמטיקה אינה רק כלי ליישום החקירה המדעית. המתמטיקה והמדעים הם תחומים החולקים לא רק מיומנויות בסיסיות רבות אלא גם שיטות חקר ופיתוח מודלים ומיומנויות חשיבה ברמה גבוהה.
לאור זאת, הקורסים המתודולוגיים בתכנית שמים דגש על מספר מרכיבים עיקריים המבוססים על הגישה הקונסטרוקטיביסטית בהוראה: פיתוח יכולתם של המורים ליצור סביבות למידה שבמסגרתן יעסקו התלמידים במשימות חווייתיות ומאתגרות, הרחבת הידע של המורים בנוגע לדרכים המגוונות בהן תלמידים לומדים ובונים את הידע המתמטי שלהם, רכישת ידע ומיומנויות אשר יסייעו למורים להעריך את תהליך הלמידה של התלמידים, וכן הקניית אמצעים לקישור מושגים מתמטיים עם תחומי מדע אחרים תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות.
בנוסף לכך, הקורסים הדיסציפלינאריים מכוונים לשתי מטרות מרכזיות: חיזוק המורים בכיוונים הנחשבים היום כמפתחי יכולות חשיבה יצירתית, ומיקוד במתן יכולות מתמטיות אשר יקנו למורים כלים המיועדים לשרת את הצורך בדרכי הוראת חקר ובכתיבת עבודות גמר.
הוראת כימיה
לימוד כימיה בחטיבה העליונה של בית הספר העל-יסודי אמור להקנות ולפתח אוריינות מדעית-כימית באמצעות הוראת רעיונות מרכזיים, מושגי יסוד, תופעות ותהליכים בסיסיים המתקיימים בחומר, תוך יישום עקרונות המחקר המדעי והחשיבה הביקורתית המאפיינים את מדע הכימיה. כמו כן, הפער בין הידע הכימי-מדעי לבין הידע הנלמד בבתי הספר (על פי חומרי הלמידה הקיימים) הולך וגדל. גישור על פער זה מחייב פיתוח חומרי למידה בנושאים מובילים בחזית המדע, שהנם רלוונטיים, בעלי ערך ומשמעות ללומד.
יעדים אלו מחייבים את המורים לכימיה להתעדכנות שוטפת בחידושי המחקר הכימי תוך למידה וניתוח עצמאי של מחקרים מדעיים. עליהם להיות בעלי יכולת לפתח אצל תלמידיהם סקרנות, חשיבה ביקורתית ויכולת להתמודד עם פתרון בעיות כימיות אותנטיות. במקביל עליהם לרכוש ידע פדגוגי שיאפשר עיבוד מידע חדש והתאמת דרכי הוראה-למידה והערכה רב-ממדית למגוון סגנונות למידה בכיתה הטרוגנית.
לאור האמור לעיל, בהתמחות המוצעת יושם דגש על הקניה של ידע מדעי-כימי עדכני בצד הקנייה של מיומנויות מחקר חינוכי. בנוסף לאלה יודגשו טיפוח כישורי הנחיה ודרכי הוראה כמו גם כלים להערכה רב-ממדית של תהליכים ותוצרים. כחלק מהתכנית השלמה ירכשו הלומדים כלים לטיפוח לומד עצמאי ואוריין, מיומנויות חשיבה וביקורת, ידע על פיתוח של חומרי למידה וניתוח מאמרים מדעיים, וכן אסטרטגיות להובלת שינוי בית ספרי ומערכתי בהוראת הכימיה.
הקורסים המתודולוגיים ידגישו את הקניית האוריינות מדעית-כימית לתלמידי בית הספר העל-יסודי בגישה קונסטרוקטיביסטית כולל: הבנת שיקולים בפתרון בעיות בכימיה, פיתוח חשיבה ביקורתית ופיתוח מודעות לשאלות ערכיות חברתיות ואתיות, אשר יוכלו להועיל לתלמיד בהבנתו את הבעיות המורכבות שמעלים העיסוק והמחקר במדעים הכימיים.
במקביל לאלה, הקורסים הדיסציפלינאריים יהיו מכוונים לשתי מטרות בסיסיות: חיזוק המורים בכיוונים הנחשבים היום כמפתחי חשיבה יצירתית, ומיקוד בטיפוח כלים לקידום דרכי הוראת חקר ותמיכה בכתיבת עבודות גמר.
הוראת פיזיקה
הפיזיקה אינה מדע תיאורטי מנותק שכל תכליתו מחקר תיאורטי של העולם הדומם. בחברה המודרנית הפיזיקה ממלאת תפקיד משמעותי בתחומים רבים כמו מציאת מקורות אנרגיה, פיתוח מכשור רפואי מתקדם, מחשבים מהירים ועוד.
רב-תחומיות זו המובנית ביישום הפיזיקה לחיי היומיום, מצריכה עדכון של הוראת הפיזיקה ועל כן מחייבת התייחסות למשמעויותיה של הרב-תחומיות בהכשרת המורים לפיזיקה. לאחרונה שונתה תכנית הלימודים בפיזיקה: אחד השינויים העיקריים מעבר להוראת התוכן הפיזיקלי, הוא מתן דגש למיומנויות חשיבה, מיומנויות חקר ורכישת ידע תפיסתי. על מנת להתמודד עם שינויים אלה בקרב אוכלוסיית תלמידים הטרוגנית, יש להכשיר את המורים כך שיוכלו ליישם בכיתותיהם את הגישות החדשות להוראת המקצוע.
לאור זאת, הקורסים המתודולוגיים בתכנית מדגישים מספר יסודות מרכזיים: קידום יכולת המורים ליצור סביבות למידה קונסטרוקטיביסטיות שבמסגרתן יעסקו התלמידים במשימות חקר משמעותיות מאתגרות, הרחבת הידע של המורים בקשר לאופנים השונים בהם תלמידים לומדים ובונים את התפיסות הפיזיקליות שלהם, הקניית אמצעים אשר יעזרו למורים ללמד את התלמידים ליצור קשרים בין רעיונות פיזיקליים רב-תחומיים (פיזיקה ורפואה, פיזיקה ומחשבים, פיזיקה וסביבה), וכן רכישת ידע ומיומנויות אשר יסייעו למורים להעריך את תהליך הלמידה של התלמידים. בנוסף לכך, הקורסים הדיסציפלינאריים מכוונים לשני יעדים עיקריים: חיזוק המורים בכיוונים הנחשבים היום כמפתחי חשיבה רב-תחומית ושימת דגש על פיתוח הבנות וידע פיזיקליים אשר יקנו למורים כלים המיועדים לשרת את הצורך בדרכי הוראת חקר ובכתיבת עבודות גמר.
הוראת ביולוגיה
לימוד ביולוגיה בחטיבה העליונה של בית הספר העל-יסודי אמור להקנות ולפתח אוריינות מדעית-ביולוגית באמצעות הוראת רעיונות מרכזיים, מושגי יסוד, תופעות ותהליכים בסיסיים המתקיימים ביצורים החיים, תוך יישום עקרונות המחקר המדעי והחשיבה הביקורתית המאפיינים את מדע הביולוגיה. כמו כן, הפער בין הידע הביולוגי-מדעי לבין הידע הנלמד בבתי הספר (על פי חומרי הלמידה הקיימים) הולך וגדל. גישור על פער זה מחייב פיתוח חומרי למידה בנושאים מובילים בחזית המדע, שהנם רלוונטיים, בעלי ערך ומשמעות ללומד.
יעדים אלו מחייבים את המורים לביולוגיה להתעדכנות שוטפת בחידושי המחקר הביולוגי תוך למידה וניתוח עצמאי של מחקרים מדעיים. עליהם להיות בעלי יכולת לפתח אצל תלמידיהם סקרנות, חשיבה ביקורתית ויכולת להתמודד עם פתרון בעיות ביולוגיות אותנטיות. במקביל עליהם לרכוש ידע פדגוגי שיאפשר עיבוד מידע חדש והתאמת דרכי הוראה-למידה והערכה רב-ממדית למגוון סגנונות למידה בכיתה הטרוגנית.
על כן, בהתמחות המוצעת מושם דגש על הקניה של ידע מדעי-ביולוגי עדכני, מיומנויות מחקר חינוכי וכישורי הנחיה, כלים לפיתוח לומד עצמאי ואוריין הפותר בעיות באופן אקטיבי, לפיתוח מגוון דרכי הוראה והערכה רב-ממדית של תהליכים ותוצרים, לפיתוח מיומנויות חשיבה וביקורת, לפיתוח של חומרי למידה ולניתוח מאמרים מדעיים, וכן אסטרטגיות להובלת שינוי בית ספרי ומערכתי בהוראת הביולוגיה.
הקורסים המתודולוגיים מדגישים את הקניית האוריינות המדעית-ביולוגית לתלמידי בית הספר העל-יסודי בגישה קונסטרוקטיביסטית ובכלל זה הבנת שיקולים בפתרון בעיות בביולוגיה, פיתוח חשיבה ביקורתית ופיתוח מודעות לשאלות ערכיות חברתיות ואתיות, אשר יוכלו להועיל לתלמיד בהבנתו את הבעיות המורכבות שמעלים העיסוק והמחקר במדעי הביולוגיה.
בנוסף לכך, הקורסים הדיסציפלינאריים יהיו מכוונים לשתי מטרות בסיסיות: חיזוק המורים בכיוונים הנחשבים היום כמפתחי חשיבה, ומיקוד בטיפוח כלים לקידום דרכי הוראת חקר ותמיכה בכתיבת עבודות גמר.
הערה: פתיחת התמחות תלויה במספר הנרשמים מדי שנה!