Contact Form

הסגל האקדמי

הלה אתקין  
ד"ר הלה אתקין

ראשת החוג ללשון עברית
זה עשר שנים אני מלמדת באורנים. לצד עבודתי במכללה הדרכתי עשרים ושלוש שנים בפיקוח על הוראת העברית, ואני שומרת על קשר הדוק עם המורים בשטח. נוסף על ההדרכה הייתי חברה בוועדות מקצועיות שעניינן פיתוח של דרכי הערכה ושל תוכניות הוראה חדשניות.

בשנות העבודה שלי במשרד החינוך חלו שינויים ניכרים בתפיסת המקצוע, והייתי שותפה לפיתוח של חומרי הוראה ולהטמעתם בקרב המורים. אני מאמינה שהיכולת להתבטא בכתב מאפשרת ניעות חברתית והשפעה על הפרט ועל החברה במעגלים שונים. לכן, אני מתמקדת בחינוך לכתיבה, ובשנים האחרונות חקרתי את כתיבתם של תלמידי בית הספר התיכון. אני חברה בארגון ARLE (International (Association for Research in L1 Education  ומשתתפת במחקר בין-לאומי הבוחן את כתיבת הטיעון של תלמידי בית הספר.

תחום עניין נוסף שלי הוא עקיפות בשפה, ובעיקר השימוש באירוניה. עבודת הדוקטורט שכתבתי עוסקת ביחסי הגומלין האינטראקטיביים בתגוביות אירוניות למאמרי עמדה מקוונים. ממצאי המחקר מאפשרים להתחקות אחר האופנים שבהם האירוניה מתממשת בתגוביותיהם של הקוראים, לראות כיצד האירוניה מתפשטת באדוות ובשרשורים, כיצד היא משפיעה על הבניית התדמית הציבורית לחיוב ולשלילה ועל המיצוב העצמי וההדדי של כותבי התגוביות.

דר יעל אברהמי  
ד"ר יעל אברהמי

מרצה
בעלת תואר ראשון במקרא וב"א מצטיינים, אוניברסיטת חיפה ובעלת תואר שני בהצטיינות במדע הדתות, האוניברסיטה העברית, ובעלת תואר שלישי במקרא, אוניברסיטת חיפה. עבודת הדוקטור שלה, שעסקה בתפיסת החושים במקרא ובקשר שבין שפה לתפיסות תרבותיות, יצאה לאור בספר The Senses of Scripture, אשר זיכה אותה בפרס לאוטנשלגר לתיאולוגיה. ספריה המשותפים עם דון ואנס ואת'הס, BHS: A Reader’s Edition ו- Biblical Aramaic: A Reader and Handbook מהווים כלי עזר חשובים ללימוד העברית והארמית המקראית. שימשה כראשת החוג למקרא בשנים תשע"ב-תשע"ו, עמדה בראש ועדת ההיגוי וריכזה את יישום לימודי "תרבות ודעת" באורנים בשנים תשע"ה-תשע"ו. יזמה, בשיתוף עם ד"ר מיקי מוטולה, את שילוב הפדגוגיה המתבוננת באורנים.  

ברק אוירבך  
ד"ר ברק אוירבך

מרצה

אני מלמד במכללת אורנים בחוג ללשון העברית, בלימודי התואר השני בהוראת שפות ובלימודי תעודת הוראה. אני חבר בוועדת המקצוע להוראת עברית בחינוך הערבי ומלמד השתלמויות "ידע לשון" למורים בבתי הספר הערביים.
אחרי בית הספר התיכון ולפני שירותי הצבאי למדתי ערבית בגבעת חביבה, שם התאהבתי ברזיה של הלשון, ובעיקר ריתקו אותי הדמיון והשוני בין הערבית לבין הערבית. דבר זה הוביל אותי בהמשך לבחור בתוכני לימודיי האקדמיים, באוניברסיטת חיפה: למדתי לתואר ראשון בחוג ללשון העברית והחוג לשפה וספרות ערבית וסיימתי בהצטיינות יתרה (2006).
את התואר השני למדתי במסלול המואץ בחוג ללשון העברית (2007), ומיד לאחר מכן התחלתי בלימודי הדוקטורט בחוג ללשון העברית שם השלמתי את כתיבת הדוקטורט (2014). במקביל לכתיבת הדוקטורט למדתי לתעודת הוראה במכללת אורנים, במסלול להוראת לשון בבתי הספר העל־יסודיים.
בשלוש השנים האחרונות אני פוסט־דוקטורנט בחוג ללשון העברית. תחום המחקר העיקרי שלי הוא העברית והערבית של ימי הביניים, בייחוד ההשפעה ההדדית בין השתיים, השפעה שנצפית עד היום – הן בכיתות הלימוד, הן בתקשורת, הן בחיי היום-יום.
לצד אלה, אני עוסק לא מעט ביישומים שונים של הלשון – ובעיקר יישומיה בתעמולת בחירות ובשירה – קלסית ומודרנית כאחת. נוסף על חקר השירה – וניצול תכונותיה להוראת השפה – אני "חוטא" בכתיבת שירים, ופרסמתי ספר שירים בשם "שגרה" בהוצאת גוונים (2009).
ברק אוירבך  
ד"ר כרמית מילר שפירו

מרצה

תחומי העניין שלי הם השיח הדבור, פרגמטיקה, חקר השיח, סוציו-בלשנות ושינויים בשפה. פעילותי המחקרית מתמקדת בשיח העברי היומיומי הדבור, המשמש כלי עיקרי לתקשורת, וביחסי הגומלין בין הדקדוק לשיח. מחקריי מתבססים על שיחות פנים-מול-פנים המתרחשות באופן טבעי וספונטני. בתוך שיחות אלו אני חוקרת לעומק את שימושם של דוברים במילים, בביטויים, בצורות ובמבנים תחביריים מסוימים ואת השתלבותם של האלמנטים הללו בתוך האינטראקציה. כמו כן אני בודקת את השינויים שחלים באלמנטים לשוניים בשפה, שבמידה רבה נובעים מהשיח הדבור ומשתקפים בו.
אושרי זיגלבוים  
ד"ר אושרי זיגלבוים

מרצה

במשך שש שנים הייתי מורה ללשון בבית הספר השש-שנתי 'כרמל-זבולון' בקיבוץ יגור, מתוכן שלוש שנים בתפקיד רכזת המקצוע לשון. את מסלולי האקדמי התחלתי במכללת אורנים שבה למדתי תואר ראשון בלשון ובחינוך מיוחד במסגרת תוכנית מצטיינים שהייתה אז בחיתוליה. בתואר השני שלמדתי באוניברסיטת חיפה, חקרתי את השפעת הגלובליזציה על מתן שמות פרטיים ליילודים בישראל.
את הדוקטורט כתבתי בחוג ללשון העברית בבית הספר למדעי היהדות באוניברסיטת תל-אביב. נושאי המחקר שלי הם בין-תחומיים בהיותם קושרים בין הסמנטיקה הקוגניטיבית, תחום התמחותי, לבין סוגיות חינוכיות, חברתיות והיסטוריות. תחומי העניין והמחקר שלי נכללים תחת ענף הסוציולינגוויסטיקה העוסק בהשפעתם של גורמים חברתיים ותרבותיים על האופן שבו משתמשים הדוברים בשפה, ובוחן את ההבדלים הלשוניים בין קבוצות חברתיות שונות.
אני מתמקדת בעיקר בהשוואה בין מגזרי החינוך השונים – ממלכתי, ממלכתי-דתי, חרדי ואנתרופוסופי, כפי שהם משתקפים במקראות הלימוד של בתי-הספר היסודיים.
עינת גז כהן  
עינת גז-כהן

מרצה
המפגש שלי עם אורנים היה כשנרשמתי ללימודי הוראה במסלול להסבת אקדמאים בחוג ללשון העברית. כארבע שנים אחרי סיום הלימודים, בעודי מלמדת בבית ספר, התחלתי ללמד באורנים דידקטיקה ואימוני הוראה. הלימודים בחוג ללשון באורנים נתנו לי כלים להוראה יצירתית וחדשנית, ותוך זמן קצר התקדמתי לתפקיד ריכוז המקצוע בביה"ס והתחלתי בליווי דידקטי של סטודנטים בחוג. כיום אני מלמדת קורסי חובה וקורסי בחירה נוספים בחוג.
לימודי התואר הראשון, השני והשלישי שלי (כולם באוניברסיטת חיפה) מתמקדים בתחום הסוציולינגוויסטיקה. נוסף על התארים בלשון העברית, יש לי תואר ראשון בסוציולוגיה ואנתרופולוגיה. עבודת ה־MA שלי עסקה ב"תפיסת הצורה הבלתי מסומנת במערכת המין הדקדוקי בעברית", והמחקר הנוכחי שלי עוסק בתכנון לשוני־פמיניסטי בישראל.

Footer Mobile