קבוצות מחקר באורנים

בעידן של שינויים מהירים, החינוך חייב להתפתח.
קבוצות המחקר שלנו פורצות דרך במחקר חינוכי חדשני, המגדיר מחדש את דרכי ההוראה ומכין את דור העתיד לאתגרי המחר​!
הכירו חלק מקבוצות המחקר של סגל אורנים בתחום החינוך וההוראה​​
תואר בחינוך - לימודי חינוך והוראה  
ראשת קבוצת המחקר:
פרופ' מילה שוורץ​

קבוצת מחקר נוף הגליל​
​נוף הגליל, עיר המונה כ-45,000 תושבים, היא פסיפס ייחודי של תרבויות ושפות. רוב תושביה הם עולים ממגוון רחב של מדינות, ונוסף על כך, כ-32% מתושביה הם ערבים. רבים מהם בוחרים לרשום את ילדיהם למסגרות חינוך דוברי עברית.
המגוון הלשוני והתרבותי העשיר הזה הוא אמנם נכס אדיר, אך הוא גם מציב אתגרים משמעותיים:

מדיניות ותכנון: קיים חוסר במדיניות ותכנון ברורים בתחום החינוך הלשוני.
ידע ומיומנויות: נדרש שיפור בידע המקצועי ובמיומנויות ההתמודדות עם מגוון זה.
התקדמות בשפה: ישנה התקדמות איטית יחסית ברכישת השפה העברית, השפה הדומיננטית בחברה.
קבוצת המחקר שלנו פועלת לשינוי.

מטרות יישומיות שלנו​:
  • קידום הוראה רגישה ומותאמת למגוון הלשוני והתרבותי.​
  • יצירת סביבה חינוכית מכילה ומעשירה לכל ילד וילדה בנוף הגליל.
  • קידום שיוויון הזדמנויות ברכישת שפה.
  • חיזוק השותפות בין הקהילות הרב-לשוניות הרב-תרבותיות, משפחות למוסדות החינוך בעיר​.
תואר בחינוך - לימודי חינוך והוראה  
ראש קבוצת המחקר:
ד"ר דני גליק​​

קבוצה מחקר רב תחומית בנושא שימוש טכנולוגיה בהוראה

בעולם המונע יותר ויותר על ידי טכנולוגיה, טכנולוגיות משבשות, כמו בינה מלאכותית, משנות כמעט כל היבט בחיינו. חידושים אלו מעצבים מחדש את תפקידם של המחנכים ומגדירים מחדש את פרופיל הבוגר במאה ה-21 (משרד החינוך האמריקאי, 2023). כתוצאה מכך, הציפיות ממורים ומחנכים משתנות. עליהם להסתגל על ידי שילוב טכנולוגיות משבשות אלו בתהליכי הוראה, למידה והערכה בדרכים מושכלות, ביקורתיות, אתיות ופרופורציונליות.
כדי לעמוד באתגרים אלו, יש צורך דחוף במחקר יישומי בין-תחומי, הבוחן כיצד ניתן להשתמש ביעילות בטכנולוגיות למידה לתמיכה במחנכים ובלומדים.
המחקר שלנו מתמקד בהבנת ההצטלבות בין טכנולוגיות ידע, למידה והוראה, תוך דגש מיוחד על יישום מושכל של טכנולוגיות מתפתחות בהקשרים חינוכיים. באמצעות עבודה זו, אנו שואפים לתרום לפיתוח פתרונות התומכים הן במחנכים והן בתלמידים בהסתגלות לעולם דיגיטלי ומשתנה תדיר.​

למידע נוסף

תואר בחינוך - לימודי חינוך והוראה  
ראש קבוצת המחקר:
ד"ר אלי אשכנזי​​

קבוצת מחקר בינלאומית ללמידה חוץ כיתית

סביבת הלמידה העיקרית היא כיתת בית הספר, המוכרת הן לתלמידים והן למורים. עם זאת, יציאה מחוץ לכיתה מספקת הזדמנויות למידה במגוון רחב של תחומים, שאינם נגישים בכיתה.
מורים רבים פתוחים לרעיון של הוראה מחוץ לכיתה, אך הם נתקלים בקשיים שונים, כגון חשש מפני סביבת למידה חדשה, חוסר רצון לצאת מ"מרחב הנוחות" המוכר של הכיתה, וחוסר ידע וכישורים כיצד לעשות זאת. לכן, למידה מחוץ לכיתה מציעה לתלמידים הפסקה מהשגרה הרגילה, מעודדת סקרנות ועשויה לשנות את תפיסתם לגבי תהליך הלמידה. שינוי זה יכול להפוך את ההוראה לחוויית למידה מרגשת וייחודית.​

למידע נוסף

תואר בחינוך - לימודי חינוך והוראה  
ראשת קבוצת המחקר:
ד"ר רותי סגל​​

קבוצת מחקר שילוב טכנולוגיה במתמטיקה וחינוך מדעי​
קבוצת המחקר החלה את פעילותה בנובמבר 2020 במטרה לחקור תהליכים ומאפיינים של שילוב טכנולוגיות מגוונות בהוראה ובמחקר.
הנושאים המרכזיים שבהם בחרה הקבוצה שילוב להתמקד הם:
שילוב טכנולוגיה בהוראת מתמטיקה ומדעים 
ועמדות (ידע טכנולוגי פדגוגי ותוכן) של מורים למתמטיקה ומדעים, ורגשותיהם בעת שימוש בסביבות טכנולוגיות שונות.


למידע נוסף
תואר בחינוך - לימודי חינוך והוראה  
ראשת קבוצת המחקר:
ד"ר יער​ה הרמלין-פיין​​

קבוצת מחקר חינוך מיוחד

הקבוצה הוקמה במטרה לקדם מחקר בתחום החינוך המיוחד.
שני הנושאים המרכזיים בהם מתמקדת הקבוצה, ואשר קיים בהם חוסר במחקר, הם גישות יעילות להוראת קריאה וכתיבה באוכלוסיות מיוחדות, ומודלים חדשניים להדרכה פדגוגית מבוססת שדה במסגרות חינוך מיוחד.
בנוסף, הקבוצה מעוניינת לקדם מחקר על בית הספר הניסויי בקמפוס - בית הספר אדם לבני נוער על הספקטרום האוטיסטי.​

למידע נוסף

תואר בחינוך - לימודי חינוך והוראה  
ראשת קבוצת המחקר:
ד"ר שרה פאר​​

קבוצת מחקר למידה לאורך החיים

מטרות המחקר הן: להבין את האינטראקציות הבין-דוריות בין תלמידים מבוגרים לצעירים, לאפיין אסטרטגיות הוראה המתאימות להוראת מבוגרים, לאפיין את לומדי הגיל השלישי כפי שהם משתקפים בנקודות המבט של מחנכיהם, לקדם את הידע על הוראת קורסי למידה לאורך החיים, להבין את ההשפעה של השתתפות בקורסים בנושא למידה לכל החיים, ולהבין את ההשפעה של השתתפות בקורסי מדעים על לומדים מבוגרים.

למידע נוסף

תואר בחינוך - לימודי חינוך והוראה  
ראשת קבוצת המחקר:
ד"ר סיגל אחיטוב​​

קבוצת מחקר הגיל הרך

קבוצת המחקר לגיל הרך עוסקת במגוון תחומי מחקר הקשורים לגיל הרך, הכוללים היבטים התפתחותיים, פדגוגיים וארגוניים. חלק מחברי הקבוצה מעורבים במחקר על מדיניות הקשורה להכשרת מחנכים לגיל הרך.​


למידע נוסף

תואר בחינוך - לימודי חינוך והוראה  
ראשת קבוצת המחקר:
ד"ר נעם לפידות לפלר

קבוצת מחקר - SEL
​(למידה חברתית-רגשית) עוסקת במגוון תחומי מחקר בחינוך ובפיתוח חברתי-רגשי, הכוללים היבטים התפתחותיים, פדגוגיים וארגוניים. הקבוצה שואפת לקדם את הבנת תהליכי הלמידה וההתפתחות החברתית-רגשית, במטרה לתמוך בילדים, נוער, הורים, אנשי צוות בגיל הרך, מורים, יועצי בתי ספר ומנהלי בתי ספר, הן במסגרות בית ספריות והן בהכשרת מורים.

מטרות הקבוצה:
  • שיתוף פעולה במחקר התורם ללמידה ולהתפתחות חברתית-רגשית של ילדים, נוער, משפחות וקהילות
  • ​קידום יישום ידע בתחום הלמידה החברתית-רגשית בבתי הספר ובאקדמיה.

למידע נוסף

תואר בחינוך - לימודי חינוך והוראה  
ראשת קבוצת המחקר:
ד"ר גלית זנה​​

קבוצת מחקר חינוך יצירתי או יצירתיות חינוכית: תרומת כלים אומנותיים ויצירתיים לתהליכי חינוך והוראה
קבוצת המחקר "חינוך יצירתי או יצירתיות חינוכית - תרומת האמנויות לחינוך יצירתי וללמידה רגשית-חברתית" פועלת במסגרת המחלקה לשילוב אמנויות בחינוך, הפקולטה לחינוך, המכללה האקדמית אורנים. מטרת הקבוצה היא לחקור ולבחון תהליכי צמיחה והתפתחות אישית בשדה החינוכי, ולבחון כיצד כלים שנלקחו מדיסציפלינות האמנות מקדמים תהליכים אלו.
ליכולתם של מורים ותלמידים לחוות צמיחה והתפתחות במסגרות החינוך הפורמלי השונות ישנה משמעות רבה לסביבת הלמידה עצמה. עד כה, נערכו מחקרים מועטים בלבד על האופן שבו שילוב אמנויות בתהליכים חינוכיים תורם ומקדם למידה והתפתחות אישית משמעותיות בקרב סטודנטים וסטודנטיות לחינוך והדרכה, כמו גם בקרב תלמידים ותלמידות. לכן, החלטנו להתמקד במחקר בתחום זה, מתוך הנחה כי הוא עשוי לתרום במידה ניכרת לתהליכי צמיחה וללמידה משמעותית.

למידע נוסף

תואר בחינוך - לימודי חינוך והוראה  
ראש קבוצת המחקר:
ד"ר ראיד מועלם ​​

קבוצת מחקר מדעי המוח וחינוך: אקו-נוירוביולוגיה והתפתחות מוחית
תחום הנוירוביולוגיה האקולוגית מתמקד בהבנת האופן שבו גורמים סביבתיים מתקשרים עם ביטוי גנטי, ומשפיעים על התפתחות מוחית, קוגניציה ולמידה בקרב תלמידים. זאת, תוך שיפור הקישוריות המוחית - הקשרים הפיזיים והתפקודיים בין אזורים שונים במוח.
במוח האנושי, 86 מיליארד נוירונים מתקשרים זה עם זה באמצעות מבנים מיוחדים הנקראים סינפסות. האופן שבו נוירונים אלה מחוברים זה לזה קובע את הארגון התפקודי של ארכיטקטורת המוח ואת יכולתו לעבד ולשלב מידע.
קיימים שישה גורמי מפתח עיקריים התורמים לאקו-נוירוביולוגיה של התפתחות המוח: סביבה מטפחת, שינה, תזונה, פעילות גופנית, מוזיקה והוראה יעילה. מטרתם לייעל את הקישוריות המוחית על ידי יישום אסטרטגיות למידה הן בבית הספר והן בקהילה (Mualem et al. 2018, 2022, 2023a, b).
גורמים אלו יכולים להשפיע באופן משמעותי על ריכוז, אינטראקציה חברתית, ויסות רגשי והתנהגות. אף שהתפתחות המוח היא קריטית ביותר בשלוש השנים הראשונות לחיים, לחינוך בבית הספר היסודי תפקיד מכריע בקביעת בריאות מבוגרים, תעסוקה ורווחה כללית.
קבוצת המחקר שלנו שואפת לייעל את חינוך הילדות על ידי בחינת האינטראקציה הייחודית של גורמים חינוכיים, סביבתיים ונוירו-קוגניטיביים הקובעים למידה יעילה, רווחה חברתית ובריאות הציבור. על ידי הבנה טובה יותר של האופן שבו גורמים אלה משפיעים על התפתחות המוח ועל תוצאות הלמידה, אנו מקווים לזהות דרכים לשיפור שיטות חינוך ומדיניות המקדמים התפתחות מוחית בריאה והצלחה ארוכת טווח עבור יחידים והחברה כולה.​​

למידע נוסף

Footer Mobile