קורסי 'תרבות ודעת'

 Contact Form

קורסי 'תרבות ודעת'

​קורסי תרבות ודעת
קורסי תרבות ודעת מהווים חשיפה לתחומי ידע אחרים ובעיקר שיטות חשיבה אליהם לא תחשפו במסגרת חוגי ההתמחות שלכם.

הקורסים המוצעים עוסקים בנושאים מגוונים הקורסים בעלי אופי סדנאי, עיוני/תאורטי ומקוון.
על כל סטודנט בתואר ראשון באורנים ללמוד במקביל לקורסי החוגים וההכשרה גם קורסי תרבות ודעת.

מטרת הקורסים בתרבות ודעת

  • העשרת הידע התרבותי-הכללי
  • הרחבת אופקים
  • התנסות בלמידה אינטגרטיבית והתנסות בסביבת למידה אוניברסיטאית


קורס סדנאי

הכשרת מנחים/מלווים לקבוצות מגוונות מרחבי העולם
היקף הקורס: קורס מרוכז 2 ש"ש  (4 נ''ז)
מרצה: לורי אברמסון
מועד הקורס: ספטמבר 2019+ אירוח במהלך סמסטר ב'.

בית הספר הבינלאומי במכללת אורנים שוב פותח קורס ש"תפור" על כל מי שאוהב לפגוש אנשים מתרבויות שונות, לספר, לשמוע וללמוד מהם. אנו מחפשים אתכם – וזקוקים לכם – כדי ללוות ולהנחות קבוצות של סטודנטים ומרצים. במסגרת "תרבות ודעת" מדובר בקורס של 4 נ''ז שמיועד לכלל הסטודנטים/ות באורנים, מכל המגזרים והגישות המעוניינים במפגש משמעותי עם צעירים מהעולם. מטרת הקורס: הכשרת מנחים/מלווים לקבוצות מגוונות מרחבי העולם.

הקורס מורכב משני חלקים עיקריים
חלק א' - 28 שעות במהלך ספטמבר 2019, למידת תכני הקורס. (שימו לב – עוד לפני תחילת שנת הלימודים! הלו''ז המדויק לחלק א' יתפרסם בהמשך.) בחלק זה, נתמקד בזהות ונרטיבים, היכרות עם האחר, שיח ערבי-יהודי, עמיות יהודית והקהילה היהודית בארה''ב, וכישורי הנחייה. תיחשפו לכלל התכנים אבל בחלק ב' תבחרו את הפעילויות שמתאימות לכם.
חלק ב' - 28 שעות מחויבות של פרקטיקה בהנחיה וליווי של קבוצות סטודנטים ומרצים, לאורך שנת הלימודים בתיאום אישי עם הסטודנט. נדרשת שליטה בשפה האנגלית ברמה טובה בדגש על יכולת שיחה.  

דוגמאות להנחיה וליווי
הנחיית מפגשים עם קבוצות של סטודנטים יהודיים ולא יהודיים, כמו תגלית ו-MIT, שיגיעו לאורנים כדי ללמוד על החברה הישראלית.

  • ליווי והשתתפות במשלחות נכנסות של סטודנטים ובני נוער (בארץ)
  • הכנת משלחות בני נוער ערבים ויהודים (Sparks of Change) לקראת הנסיעות שלהם לארה''ב
  • ליווי מרצים אורחים מחו''ל בביקור באורנים
  • ריכוז וליווי משלחת בני נוער לתוכנית התנדבות
  • הנחית סדנאות בתכנים של הקורס לתלמידים ישראלים
  • לימוד עברית או אנגלית לסטודנטים שמגיעים לתוכניות Masa.


בואו להרוויח מכל הכיוונים
4 נ"ז וסיימתם את חובותיכם במסגרת "תרבות ודעת", הכשרה לעבודה עם קבוצות מרחבי העולם, מפגשים עם צעירים, סטודנטים ומרצים מחו"ל, הנחיית וליווי קבוצות – בארץ ואף בחו''ל, התנסות בדיבור מול קהל באנגלית - הזדמנות לשיפור השפה והייצוגיות.

מרצה: סופי ברזילי
היקף הקורס: סמסטריאלי, 1 ש"ש 2 נ"ז
מועד הקורס: סמסטר ב' יום ג' 14:00-15:30

הפדגוגיה מתבוננת מנסה לשלב בתוך הלימוד האקדמי תאוריות ופרקטיקות של התבוננות, של מדיטציה ושל הקשבה לאחר.
המטרה היא להפוך את הלימוד של התכנים הדיסציפלינריים לאישיים ולעמוקים יותר תוך מבט על ההקשרים החברתיים והרוחניים הרחבים ביותר.
הקורס יאפשר לסטודנטים להתנסות בשלושה תחומי תרגול מרכזיים: מיינדפולנס (mindfulness), ניתוב לשוני פיסיולוגי (NLP), יוגה, ולבחון את דרכי היישום האפשריות שלהם בשדה החינוך.

מרצה: אבי גרוסמן
היקף הקורס: 1 ש"ש 2 נ"ז
מועד הקורס: מרוכז 1-3.3 בין השעות 9:00-16:00

הסתכלו רגע סביבכם.
האם יש משהו שמפריע לכם במציאות החברתית שבה אתם חיים?
האם אתם חושבים שמשהו יכול היה להיות טוב יותר, נכון יותר?
ברוכים הבאים לעולם היזמות!

יזמים הם האנשים שמשנים את העולם, שמסתכלים על המציאות סביבם ואומרים, אני רוצה שיהיה אחרת, ואני יכול לתרום לשינוי. יזמים לא נולדים כאלה, הם לומדים וגדלים מתוך נסיון החיים והכלים שהם רוכשים – בכל אחד ואחת טמון יזם חברתי שיכול לצאת החוצה.

בקורס נלמד את הכלים הבסיסיים של עולם היזמות, ונראה כיצד זיהוי של צורך מוליד רעיון, וכיצד ניתן לקחת רעיון ולפתח אותו לכדי תכנית עבודה ליוזמה חברתית ו/או חינוכית שיכולה לשנות חיים של אנשים. מרבית הכלים האלו יוכלו לשמש אתכם בעתיד גם לתהליך של ניהול פרויקט, בין אם חברתי או עסקי.

כדי להכניס אתכם המשתתפים לעולם היזמות באופן אינטנסיבי, הקורס מתוכנן כקורס מרוכז בן שלושה ימים רצופים במהלך חופשת הסמסטר, בין סמסטר א' ל – ב', ובנוי כ'האקתון' חברתי. מרבית הקורס יתקיים בקבוצות יצירה קטנות, כאשר כל קבוצה תלווה על ידי מנחה צמוד המנוסה בעולם היזמות והעשייה החברתית. לאחר הקורס יתקיים ערב תוצרים בו תציגו את תהליך ותוצרי היוזמה שלכם.
מוזמנים להגיע ולגלות את היזם או היזמת שבכם!

היקף הקורס: 2 ש"ש 4 נ"ז
מועד הקורס: מרוכז,  קיץ 2020.

לכל אחת ואחד מאתנו יש קול הייחודי לנו, וזוג עיניים המיוחדות לנו, שדרכן אנו רואים את העולם.
סדנה לכתיבה היא מסע שנועד לגלות אותם – ולדעת איך לעבוד אתם.

הסדנה תיסוב הפעם סביב השאלה – כיצד אנו יכולים להביע במדויק ובעוצמה את מלוא המנעד של גוני הרגש, בספרות ובשירה.
במהלכה, נקרא שירים וסיפורים שמתוכם עולות תשובות רבות עניין לשאלה הזאת; ובתגובה, נכתוב שירים וסיפורים/פרגמנטים משל עצמנו. במהלך העבודה הסדנאית נשאל את עצמנו: איך אוציא תחת ידי את המשפט המדויק ביותר לְמה שאני רוצה לומר? איך אכתוב את שורות השיר, או את פִּסקת הפרוזה החזקים והמדויקים ביותר למה שאני חותרת לומר - מעין גָבִיש, שבו משתקף לב הדבר?

סדנה לכתיבה לא תעשה אדם לסופר או לסופרת האהובים עליו. אבל היא תסייע לו להיעשות הכותב שנמצא בו ומחכה להבקיע. מתוך התייחסות מעמיקה ותומכת כאחד לטקסטים הנכתבים בסדנה, ודרך היכרות עם טקסטים בעלי שיעור קומה מספרות העולם, יִצְלְחוּ המשתתפים מהר יותר את 'מחלות הילדות' של הכתיבה, ילמדו לזהות את החולשות ואת מקורות הכוח של כתיבתם, יפתחו רגישות למלה הכתובה וירכשו ארגז כלים חשובים לעבודתם ככותבים.
תוך כדי כך, מועשר המבט הפרטי של כל כותב/ת על ידי הכרת העולם כפי שהוא נראה דרך עיניהם של אחרים – חברינו לסדנה, וסופרות וסופרים גדולים מספרות העולם.


קורס עיוני

המרצה: ד"ר משה שנר
היקף הקורס: קורס סמסטריאלי, 1 ש"ש
מועד הקורס: סמסטר א', יום ג' 14:00-15:30

אנו חיים במציאות גלובלית, דינמית, רווית טכנולוגיה, מתוקשרת, צרכנית והישגית מאד. לעתים קרובות השיח האנושי נהיה תכליתי ומנוכר. אנחנו פוגשים זה את זה כצרכנים ומנגד כספקי צרכים ושירותים. ערכנו נמדד ביכולתנו לספק את המבוקש מאתנו. כשם שהמכונית והטלפון הם אובייקטים לצריכה כך גם האישה, העובד במפעל, ואפילו המורה בבית הספר. כפי שיש "מכונית טובה" כך ישנה "אישה טובה", "עובד טוב" ו-"מורה טוב". ממציאות חיינו עולה צורך אנושי דוחק לתת משמעות לחיי האדם ולפתח שיח ערכי שיראה את הזולת כבעל ערך מוחלט לכשעצמו. אולם, אנו כולנו חלק מהמציאות הזו ולכן אנו מתקשים בפיתוח השקפת עולם מוסרית.
כיצד נשיב את "הטוב" ו-"הרע", הראוי והפסול, החסד והדין, למפגש הבינאישי שלנו?
האם נוכל להתגבר על הספקנות והציניות ולחזור להאמין ב"מעשים טובים"?

לשם כך נוצר הקורס הזה – מטרתו לפתוח בפני הסטודנטים את עולמה של מחשבת המוסר, תחום יסוד של התרבות האנושית, וזאת בהקשרים היסטוריים שונים, בתרבות העם היהודי, בתרבויות השכנות לנו, הנצרות, האסלאם ובמחשבת המוסר מיוון הקדומה ועד לעת החדשה. עם סיום הקורס ירכשו משתתפי הקורס שפה ערכית עשירה ומצפן ערכי ברור יותר.

מרצה: ד"ר ראיד מועלם
היקף הקורס: סמסטריאלי, 1 ש"ש(2 נ"ז)
מועד הקורס: סמסטר א' יום ג' 14:00-15:30

אורח החיים המערבי, שפע המזון והטכנולוגיה וניהול אורח חיים יושבני, מעורר הרבה סוגיות בנושא בריאות הציבור. בשנים האחרונות חלה התפתחות משמעותית בתחום הטכנולוגיה והרפואה אשר תרמו באופן משמעותי להבנת הבסיס המדעי לתפקודו של גוף האדם, הסיבות למחלות ודרכי לקידום בריאות הציבור.

מטרת הקורס היא הרחבת האופקים בנושא בריאות והחיים שלי תוך פיתוח אוריינות בריאותית לניהול אורח חיים בריא ואפקטיבי. הקורס יציף בעיות בריאות ואתגרים רפואיים יחד עם הצגת נפלאות הטיפול הרפואי וכן יעלה נושאים לדיון בהם בהיבט האתי והחברתי.

  •  להכיר את  מצב בריאות וחולי של האומה בהיבט השוואתי. מה הם גורמי הסיכון העיקרים שגורמים לי למחלות?
  • להבין איך המוח שלי עובד? מה אני יכול לעשות כדי לשפר את ביצועי האקדמיים וההתנהגותיים? מה הקשר  בין תזונה לתפקוד המוח? למה פעילות גופנית ותזונה נבונה מחוללת פלאים?
  • לדעת  למה זיהום תעשייתי מהווה סכנה לנו ולילדים שלנו?
  • להבין  איך התפתחתי ברחם של אימא? האם כדאי להתחיל את החיים שלי בהפריית מבחנה?
  • ללמוד איך לקרוא את בדיקת הדם שלי ומה המשמעות של תוצאות הבדיקה?
  • לדעת מה בין סוציולוגיה לבריאות? האם מצב הבריאות שלי קשור למבנה החברתי?
  • להבין  זה שיכפול גנטי? האם אפשר לפתח ולגדל לב וכליה במעבדה?
  • ללמוד על מהפכת הרפואה הדיגיטאלית? שילוב הטכנולוגיה ברפואה והתרומה להעלאת איכות החיים

מרצה: קובי אסולין
היקף הקורס: סמסטריאלי, 1 ש"ש 2 נ"ז
מועד הקורס: סמסטר ב' יום ג' 14:00-15:30

האם תחבורה ציבורית בשבת ראוי שתתקיים בישראל?
האם ראוי שיתקיימו ישובים קהילתיים סגורים בפני אזרחים מסוימים?
האם נכון לחייב תלמידי ישיבה להתגייס לצבא?
האם צודק שצעירים יתבעו דיור בר-השגה מהמדינה?
האם מוצדק להפריט את מערכת החינוך?
האם ראוי שיתקיימו לימודי ליבה לחרדים?
האם ראוי ש"שוברים שתיקה" ירצו בבתי ספר?
מה הופך חינוך יהודי להדתה?

שאלות אלו ורבות אחרות מקיפות אותנו כל העת כאזרחים ומציבות אותנו בקושי לגבש עמדה מורכבת כלפי הסיטואציה הנדונה. אלו הן שאלות של צדק שפוגשות אותנו כאזרחים במגע שלנו עם המדינה ועם הזולת ובכלל עם תחושת האכפתיות שלנו כחברים לקהילה פוליטית ישראלית.
מהי השפה שלאורה ניתן לדון בשאלות כאלו? מהו ההקשר הפוליטי-רעיוני שבחסותו שאלות אלו מקבלות את מורכבותן? הקורס לא מתחייב להעמיד פתרונות לשאלות אלו, מתוך הנחה שפתרונות אלו מן הראוי שיתגבשו באופן אישי. אם זאת הקורס רואה עצמו כמחויב להעמיד שפה מושגית ותיאורטית לדיון בדברים, שפה אשר מתוכה אזרחים זכאים לגבש את עמדתם.

הקורס ידון בשאלות פרטניות אלו ומתוכן יציף טיעונים ותיאוריות פילוסופיות-פוליטיות שעומדות ביסוד הדיון. 

מרצה: רונית קלוסקה
היקף הקורס: סמסטריאלי, 1 ש"ש 2 נ"ז
מועד הקורס: סמסטר ב' 14:00-15:30

"אין כל סיבה, לא לנסות משהו  חדש ומקורי, רק מכיוון שאף אחד לא ניסה לעשות זאת עד כה"
אנטוניו גאודי

הרעיון העומד בבסיס הקורס, יחסי גומלין בין מדע ואומנות, הינו, לבחון את נקודות המפגש ואת ההשפעות הדדיות וזיקות הגומלין בין תחומי הדעת, האמנות והמדעים, שלעיתים נתפסים כרחוקים זה מזה כמרחק מזרח ומערב.
במפגשי הקורס נוצר תהליך של למידת היכולת, של שני תחומים שונים כל כך, להפרות זה את זה, מתוך הכוונה לסייע בעיצוב אנשי חינוך רחבי אופקים, בעלי ראיה רב תחומית, שבסיום לימודיהם באורנים, יוכלו ליישם גישה מעורבת זו גם בתוך מערכת החינוך.
כיוון שהאומנות והמדעים הינם תחומים "המדברים" בשפות שונות, נתחיל לבנות יחד את השיח בינם,  בהנחת אבני דרך לשפה שתגדיר מחדש נושאים כגון: השתקפות, צבע, אור, זמן, מרחב ועוד, תוך מתן ביטויי הן לתפיסה המדעית והן לביטויי שמושגים אלו קיבלו לאורך השנים במגוון תחומי האומנות.
ניבחן כל נושא, פעם דרך נקודת המבט המדעית באופן פשוט ונגיש והשפעתו על חיי היומיום ופעם אותו נושא בדיוק ידון מנקודת מבט שונה, בראי האומנות תוך הצגת שימושים לעניין בתחומי האומנות השונים.

כדי לייצר בקורס תהליך של דיאלוג חדש ורב תחומי שהם עצמם בונים, הקורס כולו נלמד בגישה הפדגוגית של למידה פעילה (active learning), תוך בניית השיח בדיונים כיתתיים וקבוצתיים וכן למידה מכוונת פרוייקט (PBL)  במגוון הנושאים בקורס תוך עבודה בקבוצות קטנות.

מרצה: רבאח חלבי
היקף הקורס: סמסטריאלי, 1 ש"ש 2 נ"ז
מועד הקורס: סמסטר א' 14:00-15:30

הקורס מציג את ההיסטוריה והתפתחותם של הערבים אזרחי בישראל מאז קום המדינה ועד ימינו.

הקורס יתמקד בשלושה תחומים:

  • היכרות עם נתונים דמוגרפיים, תעסוקתיים ופוליטיים על החברה הערבית. הקורס ידון בנושאים הנוגעים למשפחה, חינוך, מגדר, המבנה הכלכלי, המבנה הפוליטי וזהותם הלאומית והאזרחית של הערבים בישראל. כמו כן, נציג את הבעיות המרכזיות שהחברה הערבית מתמודדת אתן.

  • היכרות עם המורשת ההיסטורית של הערבים בישראל. הקורס יתמקד בניתוח והבנת תהליכים ותמורות מרכזיים שהתרחשו בחייהם של הערבים אזרחי ישראל מאז קום המדינה ועד ימינו.

  • חיזוק תחושת השייכות לחברה האזרחית. הקורס יבחן סוגיות הנוגעות למעמדם במדינה, המדיניות כלפיהם, התנהגותם הפוליטית וקשריהם עם הרוב היהודי.


מרצה: כמיליה איברהים
היקף הקורס: סמסטריאלי, 1 ש"ש 2 נ"ז
מועד הקורס: סמסטר ב', 14:00-15:30
 
הקורס מתכוון לבחון, באופן חתרני, את מקומה של התרבות ומערכת החינוך בשימור הפערים בין המינים. במבט ביקורתי, נחשוף את אי השוויון המגדרי ואת מגוון מנגנוני דיכוי החברתיים אשר משמרים אותו. הקורס יספק לסטודנטים כלים לבחינת טקסטים ספרותיים וטלוויזיוניים באופן חתרני ויפתח יכולות עצמיות לבחינת שיח אודות אי שוויון מגדרי במרחבים שונים.


קורסי מוק

בשש השנים האחרונות עוברת האקדמיה בעולם שינוי משמעותי: ה"מוּקים", קורסים מקוונים רבי משתתפים (MOOCs = Massive Open Online Courses) מציעים כיום לכל אדם שיש לו חיבור לאינטרנט קורסים אקדמיים בחינם, המועברים ע"י המרצים הטובים ביותר מן המוסדות האקדמיים הנחשבים בעולם MIT), הרווארד, סטנפורד, אוקספורד ועוד רבים). ותתפלאו – גם לנו, לאורנים, יש מוקים "משלנו" !

ולמי זה טוב? זה טוב לכל מי שרוצה ללמוד ברמה גבוהה ובנוחיות, מהבית. זה טוב במיוחד לכל מי שחי במאה ה- 21 ורוצה לרכוש ידע, השכלה או מקצוע מבלי להירשם ללימודים מסודרים במוסד לימוד מוכר. כבר כיום רכישת מקצוע או הרחבת הידע המקצועי באמצעות מוקים הוא דרך לימוד של מיליונים ברחבי העולם. התחזיות מראות שדרך הלימוד הזו, באמצעות מוקים, רק תלך ותגדל בשנים הבאות. גם משרד החינוך בישראל הכיר בחשיבותם של המוקים וכיתות רבות בישראל לומדות כיום נושאים שונים ומקצועות שונים לבגרות באמצעות מוקים.

בהחלטה משותפת של הנהלת אורנים, ועדת הוראה והמרכז לקידום ההוראה, הוחלט כי החל משנה"ל הקרובה (תשע"ח) כל סטודנט שנה א' באורנים ילמד קורס מוק אחד במסגרת קורסי "תרבות ודעת".

בדרך כלל לימוד מוק מתבצע רק בלימוד עצמי, מול המחשב. באורנים החלטנו שלימוד המוקים יתבצע באופן קבוצתי, בגישת "הנבחרת". הרעיון הוא שכל קבוצה של סטודנטים (כ-10) תבחר לעצמה מוק אחד מבין כמה אפשרויות שיציע מרצה הקורס, ותלמד אותו ביחד כאשר המטרה היא שכל משתתפי הנבחרת (הקבוצה) יסיימו את הקורס בהצלחה ויקבלו ציון טוב.
מרצה הקורס יאמן את כל הקבוצות השייכות לאותו קורס כיצד לומדים מוק וכיצד ניתן לייעל את העבודה בצוות, וכמובן יהיה כתובת לשאלות בנושא התוכן ושאלות טכניות.

בסרטון הזה תוכלו לצפות בליה מאור, מארגון "ערי חינוך" מסבירה מהם מוקים

מהי מערכת קמפוס?
קמפוס היא פלטפורמה דיגיטלית פתוחה המאפשרת חיבור של כל אזרחי מדינת ישראל, בפריפריה ובמרכז, לחוויית למידה מותאמת אישית, על ידי המרצים הטובים בתחומם.
במערכת קמפוס ישנה בחירה אישית של נושא הקורס.
המיזם הנו יוזמת המטה הלאומי ישראל דיגיטלית במשרד לשוויון חברתי ומבוסס על פלטפורמת
Open Edx.

איך לומדים בקמפוס?

  • הלמידה הינה מקוונת ועצמאית מהמחשב האישי בבית.
  • לאחר תחילת שנת הלימודים נזמין אתכם למפגש הסברתי על ההתנהלות לקבלת אקרדיטציה במסגרת הקורס.


  • לאחר פתיחת שנת הלימודים נבקשכם להירשם לקורס אותו בחרתם.
  • לכל קורס אותו תבחרו יש מדריך/ה והוא/היא הכתובת שלכם לפניות בכל הנוגע לתוכן אולהתקדמות שלכם בקורס.


לתשומת ליבכם
לכל קורס משך זמן למידה משלו, ויש לוודא כי אתם עומדים בו בהתאם להנחיות שתקבלו בהמשך.



מועדי הקורסים
הקורסים נלמדים בימי ג' או כקורסים מרוכזים בחופשות הסמסטר.

פניה אלינו
למידע ותמיכה בקורסי תרבות ודעת יש לפנות למרכז שרות לסטודנט:
student-center@oranim.ac.il
ימים: א’-ה’ 8:00-15:30
טל: 04-9838777

Footer Mobile