קורסי 'תרבות ודעת'

 Contact Form

קורסי 'תרבות ודעת'

​קורסי תרבות ודעת
קורסי תרבות ודעת מהווים חשיפה לתחומי ידע אחרים ובעיקר שיטות חשיבה אליהם לא תחשפו במסגרת חוגי ההתמחות שלכם.

הקורסים המוצעים עוסקים בנושאים מגוונים הקורסים בעלי אופי סדנאי, עיוני/תאורטי ומקוון.
על כל סטודנט בתואר ראשון באורנים ללמוד במקביל לקורסי החוגים וההכשרה גם קורסי תרבות ודעת.

מטרת הקורסים בתרבות ודעת

  • העשרת הידע התרבותי-הכללי
  • הרחבת אופקים
  • התנסות בלמידה אינטגרטיבית והתנסות בסביבת למידה אוניברסיטאית
קורס סדנאי

מרצה : סופי ברזילי
היקף הקורס: סמסטריאלי, 1 ש"ש 2 נ"ז
מועד הקורס: מרוכז קיץ 2021

סדנה בת שלושה ימים מרוכזים בה נלמד ונתנסה בפרקטיקות מהפדגוגיה המתבוננת. הפדגוגיה המתבוננת היא משלימה לפדגוגיות מסורתיות ובמהותה היא מבקשת לחבר בין מסורות רוחניות של המזרח לבין אלו של המערב. במרכזה של הפדגוגיה עומד היחיד המתבונן בעצמו ובסביבתו מתוך עמדה אמפתית ולא שיפוטית, מתוך כוונה לחבר ולחבור. אנו נתמקד בשלוש פרקטיקות: מיינדפולנס, נ.ל.פ. ויוגה. כל בקר יתחיל בהרצאה פרונטלית באחד מן הנושאים המרכזיים ולאחריה נתפזר לשלוש קבוצות שכל אחת מהן בכל יום תתמקד בפרקטיקה ספציפית מהנ"ל. מטרת הסדנאות היא לאפשר חוויה משמעותית וחיבור של גוף-נפש-רוח. 


קורס עיוני

מרצה: קובי אסולין
היקף הקורס: סמסטריאלי: 1 ש"ש 2 נ"ז
מועד הקורס: מרוכז קיץ 2021

האם תחבורה ציבורית בשבת ראוי שתתקיים בישראל? האם ראוי שיתקיימו ישובים קהילתיים סגורים בפני אזרחים מסוימים?
האם נכון לחייב תלמידי ישיבה להתגייס לצבא? האם צודק שצעירים יתבעו דיור בר-השגה מהמדינה? האם מוצדק להפריט את מערכת החינוך? האם ראוי שיתקיימו לימודי ליבה לחרדים?
האם ראוי ש"שוברים שתיקה" ירצו בבתי ספר?
מה הופך חינוך יהודי להדתה?

שאלות אלו ורבות אחרות מקיפות אותנו כל העת כאזרחים ומציבות אותנו בקושי לגבש עמדה מורכבת כלפי הסיטואציה הנדונה. אלו הן שאלות של צדק שפוגשות אותנו כאזרחים במגע שלנו עם המדינה ועם הזולת ובכלל עם תחושת האכפתיות שלנו כחברים לקהילה פוליטית ישראלית.
מהי השפה שלאורה ניתן לדון בשאלות כאלו? מהו ההקשר הפוליטי-רעיוני שבחסותו שאלות אלו מקבלות את מורכבותן?
הקורס לא מתחייב להעמיד פתרונות לשאלות אלו, מתוך הנחה שפתרונות אלו מן הראוי שיתגבשו באופן אישי. אם זאת הקורס רואה עצמו כמחויב להעמיד שפה מושגית ותיאורטית לדיון בדברים, שפה אשר מתוכה אזרחים זכאים לגבש את עמדתם.
הקורס ידון בשאלות פרטניות אלו ומתוכן יציף טיעונים ותיאוריות פילוסופיות-פוליטיות שעומדות ביסוד הדיון. 

  • מרצה: רונית קלוסקה
    היקף הקורס: סמסטריאלי, 1 ש"ש 2 נ"ז
    מועד הקורס: מרוכז קיץ 2021

    "אין כל סיבה, לא לנסות משהו  חדש ומקורי, רק מכיוון שאף אחד לא ניסה לעשות זאת עד כה"
                                                 אנטוניו גאודי

    הרעיון העומד בבסיס הקורס, יחסי גומלין בין מדע ואומנות, הינו, לבחון את נקודות המפגש ואת ההשפעות הדדיות וזיקות הגומלין בין תחומי הדעת, האמנות והמדעים, שלעיתים נתפסים כרחוקים זה מזה כמרחק מזרח ומערב.
    במפגשי הקורס נוצר תהליך של למידת היכולת, של שני תחומים שונים כל כך, להפרות זה את זה, מתוך הכוונה לסייע בעיצוב אנשי חינוך רחבי אופקים, בעלי ראיה רב תחומית, שבסיום לימודיהם באורנים, יוכלו ליישם גישה מעורבת זו גם בתוך מערכת החינוך.

    כיוון שהאומנות והמדעים הינם תחומים "המדברים" בשפות שונות, נתחיל לבנות יחד את השיח בינם,  בהנחת אבני דרך לשפה שתגדיר מחדש נושאים כגון: השתקפות, צבע, אור, זמן, מרחב ועוד, תוך מתן ביטויי הן לתפיסה המדעית והן לביטויי שמושגים אלו קיבלו לאורך השנים במגוון תחומי האומנות.
    ניבחן כל נושא, פעם דרך נקודת המבט המדעית באופן פשוט ונגיש והשפעתו על חיי היומיום ופעם אותו נושא בדיוק ידון מנקודת מבט שונה, בראי האומנות תוך הצגת שימושים לעניין בתחומי האומנות השונים.
    כדי לייצר בקורס תהליך של דיאלוג חדש ורב תחומי שהם עצמם בונים, הקורס כולו נלמד בגישה הפדגוגית של למידה פעילה (active learning), תוך בניית השיח בדיונים כיתתיים וקבוצתיים וכן למידה מכוונת פרוייקט (PBL)  במגוון הנושאים בקורס תוך עבודה בקבוצות קטנות.

מרצה : רבאח חלבי
היקף הקורס: סמסטריאלי, 1 ש"ש 2 נ"ז
מועד הקורס: מרוכז חופשת סמסטר

המטרה של הקורס לנסות ללמוד על החברה הערבית בישראל, זהותה והמדיניות שננקטה כלפיה מצד הממסד לאורך השנים, וזאת  דרך ניסיון לפענח ולהבין את המדיניות שעומדת בבסיס החינוך לערבים לאורך השנים, בקונטקסט של מדיניות ההדרה שנהוגה כלפי המיעוט הערבי בישראל, ולאור מודלים שונים בעולם לחינוך למיעוטים בחברה רב תרבותית.
הנושאים שנלמד בקורס יהיו;  מודלים שונים על רב- תרבותיות .הגדרת המושג חינוך לרב תרבותיות לפי המודל של בנקס.  מוסדי יסוד על התיאוריה של הפדגוגיה הביקורתית בחינוך. סקירת מטרות החינוך בישראל על גלגוליהן השונים. סקירת מטרות הלימוד במקצועות הערבית וההיסטוריה.  עיסוק במצבו של המורה הערבי בתוך המערכת.

מרצה : טל פדר
היקף הקורס: סמסטריאלי, 1 ש"ש 2 נ"ז
מועד הקורס: מרוכז בחופשת סמסטר

מדוע אנשים שונים אוהבים סגנונות מוסיקה שונים? למה מוסיקה מעוררת בנו רגשות? מה בכלל הופך רצף של צלילים למוזיקה וממה היא מורכבת? כיצד המוסיקה שאנו שומעים מושפעת מהתפתחויות טכנולוגיות? איך קורה שפיוטים דתיים יהודיים מושרים במנגינה של אום-כולתום? ואחת ולתמיד – מה מזרחי ב"מוזיקה מזרחית" ולמה אין סגנון שנקרא "מוזיקה אשכנזית"?

במסגרת הקורס "צליל וחברה" נעסוק בשאלות אלו ורבות אחרוץ הקשורות למוסיקה לחברה האנושית ולקשר ביניהם. במהלך הקורס הסטודנטים ילמדו על עולם המוסיקה בהקשרים החברתיים-תרבותיים, ההיסטוריים והכלכליים בהם הוא מתקיים. תוך כדי הקורס הסטודנטים יכירו  מושגי יסוד במוסיקה ותיאוריות סוציולוגיות, אנתרופולוגיות, פסיכולוגיות ופילוסופיות מרכזיות בנושא המוסיקה. הקורס ילווה בקונצרטים מוסברים ובמהלכו הסטודנטים יפתחו את יכולתם להאזין בצורה מושכלת ליצירות מוסיקליות ויפגשו עם מגוון רחב של צורות ביטוי מוסיקליות מרחבי העולם

מרצה: עופר קצ'רגין
היקף הקורס: סמסטריאלי, 1 ש"ש 2 נ"ז
מועד הקורס: מרוכז קיץ 2021

הקורס בנוי על שלוש צלעות:
א. הפלטפורמה היא טקסטים ספקולטיביים מהז'אנרים פנטזיה, מדע בדיוני ואימה.
ב. התווך הרעיוני באמצעותו ניגש לניתוח הטקסטים מקיף קשת רחבה של מחשבות, תיאוריות ורעיונות ממגוון דיסציפלינות. הללו אמורים לטעת בסטודנטים הבנה שישנו 'אוקיינוס של פרדיגמות בתרבות האינטלקטואלית הכללית' ממנו הם יכולים לטעום במידה וירצו בכך.
ג. ההתייחסות והבחינה של רבדי מציאות שונים של החברה הישראלית כיום הינה הצלע השלישית. צלע זו תאפשר לסטודנטים לתרגם את הטקסטים הבדיוניים מזה ואת הרעיונות הפילוסופיים המופשטים מזה למציאות הישראלית (חברה, פוליטיקה, כלכלה וכו') בת זמננו. בנוסף, ייתכן שהיא תביאם להבנה שבמציאות זו ישנם לא פחות רכיבים של בדיון, פנטזיה ואימה מאלו המצויים בשתי הצלעות האחרות.
 

  • סוגות הפנטזיה, המדע הבדיוני והאימה – מאפיינים, גבולות, סוגים ומקרי-מבחן .
  • החברה הישראלית – מאפיינים וסוגיות מפתח.
  • תיאוריות סוציולוגיות, פילוסופיות ותרבותיות בהקשר של חקר פנטזיה, מדע בדיוני ואימה.
  • טקסטים ספקולטיביים, החברה הישראלית וחינוך.
  • 5פרובלמטיזציה של מושג הזהות בהקשר חינוכי ובית-ספרי באמצעות טקסטים ספקולטיביים.
  • סוגיות אזרחיות, חברתיות, פוליטיות וחברתיות בראי טקסטים ספקולטיביים.
  • מגדר ומיניות בראי טקסטים ספקולטיביים.
  • מיליטריזם, לאומנות ובסיסי סולידריות קולקטיבית אחרים בראי טקסטים ספקולטיביים .
  • קפיטליזם וצורות קיום כלכליות-חברתיות אלטרנטיביות בראי טקסטים ספקולטיביים.
  • דת וסוגי רוחניות אחרים בראי טקסטים ספקולטיביים .
  • טכנולוגיות עתידניות, תיאוריות מדעיות וטרנספורמציות אפשריות של חברה, פוליטיקה וזהות בראי טקסטים ספקולטיביים.


מטרות השיעור
היכרות עם סוגיות מפתח הקשורות בחברה הישראלית, ובכללן גזע ואתניות, מעמד ויחסי עבודה, מגדר ומשפחה, דת, חילון והדת, פוליטיקה, מיניות וסטייה, סביבה, סמים וחברה, בעלי-חיים וחברה, צבא ומיליטריזם. המפגש עם סוגיות אקטואליות אלה יעשה דרך ניתוח של טקסטים מעולם המדע הבדיוני, הפנטזיה והאימה. למשל, בספרות: ספרי ההוביט ושר הטבעות, האריה המכשפה וארון הבגדים, מדריך הטרמפיסט לגלקסיה; בקולנוע: מלחמת הכוכבים, כוכב הקופים; בתיאטרון: הגולם; ובטלוויזיה: תיקים באפילה, באפי ציידת הערפדים.


עשייה חברתית

מרצה: אבי גרוסמן
היקף הקורס: 1 ש"ש 2 נ"ז
מועד הקורס: מרוכז חופשת סמסטר

הסתכלו רגע סביבכם. האם יש משהו שמפריע לכם במציאות החברתית שבה אתם חיים? האם אתם חושבים שמשהו יכול היה להיות טוב יותר, נכון יותר? ברוכים הבאים לעולם היזמות! יזמים הם האנשים שמשנים את העולם, שמסתכלים על המציאות סביבם ואומרים, אני רוצה שיהיה אחרת, ואני יכול לתרום לשינוי. יזמים לא נולדים כאלה, הם לומדים וגדלים מתוך נסיון החיים והכלים שהם רוכשים – בכל אחד ואחת טמון יזם חברתי שיכול לצאת החוצה.

בקורס נלמד את הכלים הבסיסיים של עולם היזמות, ונראה כיצד זיהוי של צורך מוליד רעיון, וכיצד ניתן לקחת רעיון ולפתח אותו לכדי תכנית עבודה ליוזמה חברתית ו/או חינוכית שיכולה לשנות חיים של אנשים. מרבית הכלים האלו יוכלו לשמש אתכם בעתיד גם לתהליך של ניהול פרויקט, בין אם חברתי או עסקי.


כדי להכניס אתכם המשתתפים לעולם היזמות באופן אינטנסיבי, הקורס מתוכנן כקורס מרוכז בן שלושה ימים רצופים במהלך חופשת הסמסטר, בין סמסטר א' ל – ב', ובנוי כ'האקתון' חברתי. מרבית הקורס יתקיים בקבוצות יצירה קטנות, כאשר כל קבוצה תלווה על ידי מנחה צמוד המנוסה בעולם היזמות והעשייה החברתית. לאחר הקורס יתקיים ערב תוצרים בו תציגו את תהליך ותוצרי היוזמה שלכם.

מוזמנים להגיע ולגלות את היזם או היזמת שבכם!

הכשרת מנחים/מלווים לקבוצות מגוונות מרחבי העולם
היקף הקורס: קורס מרוכז 2 ש"ש  (4 נ''ז)
מרצה: לורי אברמסון
מועד הקורס: ספטמבר 2020+ אירוח במהלך סמסטר ב'.
30.8-3.9

בשיתוף עם בית הספר הבינלאומי במכללת אורנים, אנחנו שוב פותחים קורס ש"תפור" על כל מי שאוהב לפגוש אנשים מתרבויות שונות, לספר, לשמוע וללמוד מהם. אנו מחפשים אתכם – וזקוקים לכם – כדי ללוות ולהנחות קבוצות של סטודנטים ומרצים. במסגרת "תרבות ודעת" מדובר בקורס של 4 נ''ז שמיועד לכלל הסטודנטים/ות באורנים, מכל רקע, מגזר וגישה, המעוניינים במפגש משמעותי עם צעירים מהעולם. מטרת הקורס: הכשרת מנחים/מלווים לקבוצות מגוונות מרחבי העולם.
הקורס מורכב משני חלקים עיקריים:

חלק א - 28 שעות בתאריכים 30.8 עד 3.9.20 (כולל), בין השעות 13:45-8:30 (באחד הימים, נלמד בצהריים מ12:00 עד 17:00 במקום בבוקר), ללמידת תכני הקורס. (שימו לב – עוד לפני תחילת שנת הלימודים!) בחלק זה, נתמקד בזהות ונרטיבים, היכרות עם האחר, שיח ערבי-יהודי, עמיות יהודית והקהילה היהודית בארה''ב, וכישורי הנחייה. תיחשפו לכלל התכנים אבל בחלק ב' תבחרו את הפעילויות שמתאימות לכם.
חלק ב - 28 שעות מחויבות של פרקטיקה בהנחיה וליווי של קבוצות סטודנטים ומרצים, לאורך שנת הלימודים בתיאום אישי עם הסטודנט. נדרשת שליטה בשפה האנגלית ברמה טובה בדגש על יכולת שיחה. השעות האלה כוללות גם 2 מפגשים של הכיתה שלנו, 1 בינואר ואחד ביוני, שוב בתיאום עם הסטודנטים בקורס.

מרצה: ד"ר דורון לימור
היקף הקורס: שנתי , 2 ש"ש 4 נ"ז
מועד הקורס: מקוון שנתי +2 מפגשים פרונטאליים במהלך השנה(כולל עשייה חברתית)

קהילת המדע וארגונים אזרחיים ברחבי העולם טוענים שמשבר האקלים מהווה איום על עצם קיום האנושות. על-פי קהילת המדע, בעשורים הקרובים ההתחממות הגלובלית תגרום לירידה של 40-60 אחוזים ביכולת לגדל מזון באזורים נרחבים ברחבי עולם. במקביל, הפשרת הקרחונים תוביל לעלייה של מטר עד שלושה מטרים בפני הים. הירידה ביכולת לגדל מזון בשילוב עם עלייה בפני הים – צפויה לדחוק מאות מיליוני בני-אדם למצב של פליטות ולהרחיב באופן דרמטי את מעגלי המצוקה והקונפליקט ברחבי העולם לנוכח המשמעות של משבר האקלים.

קהילת המדע וארגונים אזרחיים מדגישים את הצורך להנגיש את הנושא לציבור הרחב בכלל, ולמורים ולתלמידים בפרט. בהתאם לכך ישנה חשיבות רבה להכשיר מורים לעתיד, מתחומי דעת שונים, בכדי שיוכלו ללמד נושא זה בצורה האופטימלית.

ייחודו של קורס זה הינו בכך שהוא מקנה למורה לעתיד ידע והבנה עמוקה של משבר האקלים, הסיבות להיווצרותו, השפעתו הקריטית על מעגלי החיים, והמעורבות האזרחית הנדרשת לצמצומו. ארגז כלים זה, יאפשר למורה לעתיד ללמד את נושא משבר האקלים על היבטיו העיוניים, המעשיים והרגשיים.


קורסי מוק

בשש השנים האחרונות עוברת האקדמיה בעולם שינוי משמעותי: ה"מוּקים", קורסים מקוונים רבי משתתפים (MOOCs = Massive Open Online Courses) מציעים כיום לכל אדם שיש לו חיבור לאינטרנט קורסים אקדמיים בחינם, המועברים ע"י המרצים הטובים ביותר מן המוסדות האקדמיים הנחשבים בעולם MIT), הרווארד, סטנפורד, אוקספורד ועוד רבים). ותתפלאו – גם לנו, לאורנים, יש מוקים "משלנו" !

ולמי זה טוב? זה טוב לכל מי שרוצה ללמוד ברמה גבוהה ובנוחיות, מהבית. זה טוב במיוחד לכל מי שחי במאה ה- 21 ורוצה לרכוש ידע, השכלה או מקצוע מבלי להירשם ללימודים מסודרים במוסד לימוד מוכר. כבר כיום רכישת מקצוע או הרחבת הידע המקצועי באמצעות מוקים הוא דרך לימוד של מיליונים ברחבי העולם. התחזיות מראות שדרך הלימוד הזו, באמצעות מוקים, רק תלך ותגדל בשנים הבאות. גם משרד החינוך בישראל הכיר בחשיבותם של המוקים וכיתות רבות בישראל לומדות כיום נושאים שונים ומקצועות שונים לבגרות באמצעות מוקים.

בהחלטה משותפת של הנהלת אורנים, ועדת הוראה והמרכז לקידום ההוראה, הוחלט כי החל משנה"ל הקרובה (תשע"ח) כל סטודנט שנה א' באורנים ילמד קורס מוק אחד במסגרת קורסי "תרבות ודעת".

בדרך כלל לימוד מוק מתבצע רק בלימוד עצמי, מול המחשב. באורנים החלטנו שלימוד המוקים יתבצע באופן קבוצתי, בגישת "הנבחרת". הרעיון הוא שכל קבוצה של סטודנטים (כ-10) תבחר לעצמה מוק אחד מבין כמה אפשרויות שיציע מרצה הקורס, ותלמד אותו ביחד כאשר המטרה היא שכל משתתפי הנבחרת (הקבוצה) יסיימו את הקורס בהצלחה ויקבלו ציון טוב.
מרצה הקורס יאמן את כל הקבוצות השייכות לאותו קורס כיצד לומדים מוק וכיצד ניתן לייעל את העבודה בצוות, וכמובן יהיה כתובת לשאלות בנושא התוכן ושאלות טכניות.

בסרטון הזה תוכלו לצפות בליה מאור, מארגון "ערי חינוך" מסבירה מהם מוקים



מועדי הקורסים
הקורסים נלמדים כקורסים מרוכזים בחופשות הסמסטר.

פניה אלינו
למידע ותמיכה בקורסי תרבות ודעת יש לפנות למרכז שרות לסטודנט:
student-center@oranim.ac.il
ימים: א’-ה’ 8:00-15:30
טל: 04-9838777

Footer Mobile